woensdag 8 februari 2017

De helende velomobiel

Ik beken dat ik mijn gedachten heb laten dwalen de Quest te verkopen. Ondanks dat ik maar 5 km van mijn werk woon kan ik daar minuten sneller zijn met een snorscooter of Twizy. Ik doe over doe 5 km namelijk 30 minuten van deur tot deur met de velomobiel. Met de auto maar 15 minuten ( en minder is mogelijk )

Quest nr 1 schreef er al eens over, vooral het vertrek en aankomstproces duurt lang(er) met een velomobiel. Je moet je tas en andere spullen er in schikken zodat het stoeltje wel in de drager valt, je moet erin klimmen, je moet hem van je erf manoeuvreren. En hoewel ik met gemak sneller rijd dan een snorscoter  heb ik toch een lagere gemiddelde snelheid, want ik moet vaak remmen omdat ik te laag ben om de weg goed te overzien. En vaak "klimmen" want fietsbruggen over de 4 baans dreven komen meerdere malen in mijn route voor.

Bij een auto doe je je deur open, gooit je tas erin en je rijdt weg.....

Waar ik woon zijn er geen files, maar 4 baans 70 km/u dreven die je direct naar het hart van de stad voeren. Geen stoplichten maar 2 baans rotondes. Geen parkeerproblemen want werk heeft 2 parkeergarages midden in de stad. Die 4 baans dreven zijn overgebleven nadat Lelystad niet de groeistad is geworden die men had bedacht. Dat is Almere geworden. Daarom zijn de dreven ook niet zo druk.

Inmiddels staat de teller ook al op 4 velomobiel botsingen, alle met fietspadverkeer dat geen voorrangsregels lijkt te kennen. Al beriepen ze zich allemaal er op dat ze me niet (op tijd) zagen aankomen. Mijn velomobiel is dus gevaarlijk ( vooral ook voor anderen ) en relatief langzaam op een route door een stad. En nog 1 nadeel : je gaat er erg van transpireren. Met haast drijf je van het zweet en dat is niet zo fijn ( ook voor anderen ) als men op het werkadres geen douche heeft....ik schaam me ook wel eens als ik opsta en de stoel waarop ik zat is nat van het zweet (meestal binnen een aantal tiental seconden weer verdampt, maar toch ) .....dat is behoorlijk vies voor anderen.

En als klap op de vuurpijl vind mijn vrouw het een grote sta-in-de-weg onder de carport. Met bijna 3 meter is ie dat ook. ( onze auto's staan nooit onder de carport ) Ze vond dat ook van de e-bakfiets en die heeft nu inderdaad het veld geruimd.

Het laatste uur voor de velomobiel leek te zijn aangebroken dus....maar......

Ik heb een zittend beroep. Niet zoals de kantoorman - wandelingetjes naar de kopieermachine, koffiezetapparaat of toilet wanneer dat zo uitkomt - maar echt een zittend beroep waarbij je niet zomaar even kunt opstaan. En werkdagen zijn ook nog tot aan 9,5 uur lang ! Dit veroorzaakt bij veel collega's uiteenlopende lichamelijke klachten. Bij mij ook. Een van de vervelendste is een spierknoop in de bil die gemeen zeer gaat doen bij (te) lang stilzitten.

En laat nu het velomobierijden - de ~150 kg massa incl mezelf en bagage veelvuldig moeten accelereren en ermee tegen de fietsbruggen klimmen - de remedie daartegen zijn !

Ik heb goed gemerkt dat je je bilspieren krachtig gebruikt met een zware velomobiel. En als ik die langere tijd laat staan is die pijnlijke klacht zo weer terug. Ook toen ik mijn voet gruwelijk verdraaid had met sleeen met mijn kinderen en ik er weken bijna niet op kon lopen heeft voorzichtig de Quest gebruiken de klachten opvallend snel verminderd en een aantal weken later geheel doen verdwijnen. Belasting lijkt voor mij kwalen te doen verdwijnen.....

Ik moet dus wel een ligfiets gebruiken..... Een aangezien ik een verschrikkelijke hekel heb aan open fietsen in weer en wind moet dat een velomobiel zijn. Ondanks de genoemde nadelen.

Ik ben dus weer terug bij af, want om redenen van weersbescherming kocht ik jaren terug een Strada. Niet om (top)snelheid, die interesseert me nu niets meer, de velomobiel is toch trager dan alle alternatieven minus een gewone fiets.  Maar nu ik voor het eerst wel in de winter (door)rijdt, bemerk ik goed dat de weersbescherming nog een stuk beter kan. Hagel, natte sneeuw en ijswind krijg ik gewoon in mijn gezicht. Dat kan echt anders.

Probleem is dat ik als het op ontwerpen aankomt nergens kaas van heb gegeten. Zelf doen wil ik wel, maar blijkt helemaal niet zo gemakkelijk. Zelfs niet als je best een idee hebt wat je wilt. Maar ik wil het graag genoeg om het te blijven proberen :-)












15 opmerkingen:

  1. Welkom terug in de blogosphere. Interessante start :-). Ik dacht nog waarom gaat ie niet met de gewone fiers. Dat vind je dus niks. Te voet misschien? Moet de 5 km binnen een uur te doen zijn en (ook) heel ontspannend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik op een normaal fietszadel zit wordt die genoemde spierknoop zeer pijnlijk. Een ligfiets heeft tegenovergesteld effect. Ik zit dus aan een ligfiets vast al ik wil fietsen.

      Wellicht vind je het onzin om een velomobiel te gebruiken op zo'n afstand maar dan ga je voorbij aan de potentiele weersbeschutting. Daar kocht ik ook ooit de Strada voor. Ik zou zeker nooit gaan fietsen in regen, sneeuw, hagel en gure wind. Onzin ? Ik ben pas 2 weken geleden weer gaan fietsen en heb het allemaal over me heen gehad in die paar korte ritjes....

      Te voet ? Het kan raar klinken maar van ~9 uur ( tot aan 9,5 uur ) werken wordt je wel moe, zelfs als je daarvoor moet zitten. Vooral van de voortdurende concentratie. Dat is een valkuil want dat maakt zoveel collega's juist dik : ze moeten na zolang zitten wel sporten, maar hebben na werk echt geen puf meer om dat te gaan doen. Gevolg helemaal geen beweging. dat eind lopen kost je bijna een uur, heen en weer 2 uur. Ik heb helemaal geen zin 11(,5) uur van huis te zijn.

      Voordat je denkt dat ik nooit loop : tot voor kort rangeerde ik veel op een terrein van ~2 km lang. Tijdens zo'n dienst loop je veel en ook nog door grove steensplit. Ik deed dat graag. Maar lopen naar werk ? Nee dat kost veel te veel tijd.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Het zal mogelijk een verlichtend effect hebben in de reactie ruimte van andere blogs :-))

      Verwijderen
  3. http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN2341.JPG

    Een kap met een ruitenwisser.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://www.ligfietsers.be/forum/viewtopic.php?f=16&t=9543&start=210

      Halverwege de pagina staat de foto.

      Verwijderen
    2. Het is een oplossing. Maar ik heb liever de handen aan mijn stuur en rem...

      Verwijderen
  4. De meeste velomobielen zijn niet ontworpen voor de manier waarop jij ze wil gebruiken. Deze komt het meest in de buurt http://mypodride.com/ , maar volgens mij nog niet leverbaar, omdat de financiering nog niet rond is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar ook hij lost niet alles op...dat voertuigje is niet veel hoger dan een gangbare velomobiel en dat is eingelijk mijn grootste probleem : botsgevaar met fietsers die me niet aan zien komen.

      Maar de Quest op zich ( Strada was beter geweest ) is een prima platform om andere keuzes te gaan maken dan wat de ontwerper voor ogen had. Questen aanpassen hebben meer rijders gedaan. Ik heb voor mijzelf besloten dat de Quest totaal is afgeschreven tot 0 euro. Dan hoef ik geen rekening meer te houden met wat ik terug krijg bij verkoop en heb ik de vrije hand hem flink onderhanden te nemen zodat ik meer de velomobiel krijg die ik wel wil. Ipv weer duizenden euro's te moeten steken in een velomobiel die niet maatwerk is naar mijn eisen.

      Een verwisselbare neus zal botsingen met fietsers stukken minder catastrofaal maken als je net als ik geen dure all risk verzekering wilt. Een iets grotere omtrek neus is natuurlijk zeer makkelijk te maken met de huidge neus als mal. Die zaag je daarna eraf, maakt dikke stevige versterkte randen waar het aan moet sluiten en zorgt dat de stroomlijn weer netjes aansluit met de dikkere neus. De neus mag nu totaal verwoest worden door de eerste de beste aanrijding : ik zal een reserve exemplaar klaar hebben staan.

      En de naad op die ongunstige plek, of een iets grotere neus doet mij niets : ik haal toch geen 60+ km/u....

      Ik kan de Quest nog motoriseren, ik kan een ruitenwisserkap maken, ik kan een mast ( met flitsLED )maken a la Jan en Adri zodat men mij toch ziet aankomen vanachter een heg of muur, ik kan een camera op die mast monteren om zelf over een heg of muur te kunnen kijken via de mobiele telefoon enz enz....de mogelijkheden zijn eindeloos.

      Ik weet niet wat ik voor elkaar ga krijgen....maar er gaan dingen veranderen. Daarom heet dit Blog zo.

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Ik kan beter hier monologen houden dan in reactie ruimte in de Blogs van anderen :-)

      Verwijderen
  6. Leuk dat je er weer bent. Ik ben het lang niet altijd met je eens, maar dat is des te leuker om te lezen!
    Kun je je oude blog nog tot leven wekken, of is alles weg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ni Hao, de foto's en filmjes zijn er nog maar de tekst is weg.

      Maar je bedoelde zeker de zeer verhelderende en waardevolle reacties van mensen die mij hebben verteld hoe het wel zat :-)) Die zijn jammer genoeg idd weg.

      Verwijderen
  7. Misschien kun je hier iets mee.
    Als ik je verhaal lees, dan maakt het je niet zoveel uit hoe je je woonwerk verkeer doet. Ik maak verder ook niet op dat je je Quest voor nog iets anders wilt gebruiken dan ww-verkeer. De enige overweging om je Quest te behouden is om (werk)dagelijks 10 km te kunnen ligfietsen ter verhelping van een spierknoop.
    10 km ligfietsen komt (bij mij) ruwweg overeen met 20 minuten. Ik zou zeggen, dat hoef je niet perse te doen als woonwerk verkeer; 20 minuten bewegen kan je toch ook wel voor/na je werk inplannen, zeker als, zoals je schrijft, je woonwerkverkeer alleen maar korter wordt door niet met de Quest te gaan (je schrijft immers dat het je met de Quest per dag een uur kost en met de auto 30 minuten of minder).
    Dus ik zou zeggen: doe je Quest weg en neem een gewone ligfiets en een tacx. Zet je ligfiets in de tacx onder de carpoort (of binnen) en je kunt heerlijk droog met elke gewenste weerstand je blessure eruit trappen. Risico dat je dan aangereden wordt is ook minimaal. Naar je werk pak je dan de auto of wat je maar wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik overwogen. Voorheen zat ik ook om de dag in de sportschool maar dat is met de komst van mijn vrouw en kinderen veranderd.

      Maar dat ik de potentiele snelheid niet kan benutten betekend niet dat de Quest waardeloos is. De andere potentie is weersbeschermd fietsen. Die potentie is in mijn ogen alleen nog niet voldoende benut, mogelijk omdat velomobielrijders in het algemeen daar geen waarde aan hechten ( velen hebben zelfs nooit een kap aangeschaft ) maar ik wel.

      Dus ga ik de Q aanpassen. Het enige punt is dat het model velomobiel voor mij geen waarde meer heeft. De eerste de beste andere velomobiel of trike met stroomlijnkap was ook goed geweest.

      Nu lees ik als reactie van koop dan dit koop dan dat.....nou nee, die Q heb ik al en moet nog jaren ww ritjes rijden voordat ie ook maar een fractie van zijn 6000 euro heeft terugverdiend in niet verbruikte benzine.

      Dus geld dat ik uitgeef zal aan carbon weefsel en epoxy hars besteed worden. Aan een ruitenwisser systeem en aan een ruitje van gelaagd glas. Nu nog de tijd, rust en temperatuur om het ook uit te voeren.

      Verwijderen