maandag 6 maart 2017

Ik word echt niet gelanceerd...


Volgens een commerciele partij hebben Questen en Strada's een commerciele demper nodig anders worden ze "gelanceerd" op drempels.

Nu kunnen harde dunne bandjes met weinig eigen schokabsorberend vermogen inderdaad stuiteren. En op de blog van velomobiel.nl zet Allert uiteen dat de oude wrijvingselement schokbrekertjes toch wel nadelen hebben die hij in de QV wil verbeteren, heeft iets te maken met een losbreek weerstand voor dat het wrijvings dempertje gaat dempen.

Maar wie monteert er nu knalharde dunne bandjes op een Quest of Strada terwijl daar ook 50 en zelfs 60 mm achterbanden kunnen worden gemonteerd  die heel licht rollen en maar 4 bar druk nodig hebben ?  Die banden zijn immers voor 2/3 opgenomen in een stroomlijn, je hebt geen aanzienlijk luchtweerstands nadeel van hun breedte.

Hier een video wat mijn Quest doet met zijn orginele veren, harde Marathon voorbandjes en een Big Apple Plus achterband aan ~ 30 km/u welke "normale" velomobielsnelheden zijn. Tenminste in mijn boekje...als je met 50 km/u over zulke drempels wilt ben ik bang dat je met commerciele dempers OOK wordt gelanceerd...of je frame afbreekt :-)))



De Quest gaat keurig over de best venijnige snelheidsdrempels met 6 bar Marathons voor. En dat gedrag verbeterd aanzienlijk met veel soepeler F-lites/Shredda's en Super Moto.

Ik zal nog een keer de camera onder de Quest op het achterwiel en mogelijk voorwiel richten om in detail te zien wat er precies gebeurd en dat delen.

En zo overdreven dik is mijn "winter" achterband nu ook niet....

Ik heb ( Pauls ontdekking gratis ) VIRB edit weer eens van stal gehaald voor de video overlay meters van mijn Dakota 10 navigatiecomputertje. ( dat is mijn Cateye ) Meer is mogelijk met mijn GPS sportcomputertje of S7 , maar die had ik niet bij me :-))

Deze is nog uit de oude doos als reactie op toenmalige commerciele uitlatingen over nadelen van de orginele veerdemper, het bevat wel beelden van mijn achterwiel. Die veerdemper is primitief, en heeft inderdaad nadelen maar die vallen weg bij gebruik van grotere banden die zelf tot 70 % van de schokken opvangen. En gezien het rijden met grote banden geen nadeel en alleen maar voordelen zoals minder rolweerstand en comfortabeler veergedrag lijkt te hebben....kun je je geld beter besteden aan een grote achterband die bovendien veel goedkoper is dan een commerciele veerdemper.




1 opmerking:

  1. Ik heb achteraan een Almotion liggen, die ik maximaal op 2,5 bar zet. Toen ik hem pas had, hem op 4 bar gezet en daar viel niet mee te rijden : wippen, stuiteren, heel zenuwachtig allemaal. Tot ik op aanraden van mijn fietsenmaker de band op 2,5 bar zette. Wat een verademing : eindelijk comfortabel, niks zenuwachtig en .... helemaal niet minder snel !

    BeantwoordenVerwijderen