woensdag 15 maart 2017

Snel herstel

Toen ik in de badkamer aan het klussen was viel de boormachine met de boor naar beneden in het kunststof bad. Het resultaat ? Natuurlijk....

Ik las even op internet dat je dat goed kon oplossen met een 2 componenten glasvezel reparatie set. Gekocht bij de Gamma, goedkoopste spul dat ze hadden ik meen 12 euro. En idd dat werkte perfect. Het bad lekt niet meer en na schuren voel je het ook niet. Mooie aan dat spul blijkt dat er glasweefsel vezels doorheen verwerkt zijn. Het is eigenlijk glasvezel pasta met 2 componenten hars.

Natuurlijk rees bij mij de vraag bij het zien van die pluizige substantie of dat spul ook zou werken op die andere "glasvezel kuip"....die er wel erger aan toe was.....na jaren schade oplopen en er niets aan doen toch maar eens met dat aangenamere weer er even naar gekeken.


Van het ( betonplaat ) fietspad geraakt omdat ik niks zag door de Schermer kap/vizier in de regen en de bocht te kort nam......schade is alweer jaren oud en bij elkaar gehouden door een stuk geel tape.

Bij een te wijde bocht - het is een Quest met 50 mm banden natuurlijk - reed ik op een bevroren molshoop. Kennelijk is die aarde in bevroren toestand gelijk aan een hoop hard geworden beton....

Object dat in de kettinggoot was gekomen en onder het kettingeleidewiel naar beneden is geforceerd. Ook alweer jaren oude schade.

Weer naast het ( betonplaat ) fietspad geraakt ditmaal omdat ik bezig was met mijn Garmin navigatie.

Omdat er 4 fietsers over mijn neus gevlogen zijn - letterlijk - zonder zichtbare schade aan de Quest behalve banden strepen valt het extra op dat de onderzijde behoorlijk kwetsbaarder lijkt te zijn. Vooral de scherpe randen van betonplaat fietspaden hebben mijn stroomlijn met gemak doorscheurd.

Omdat dat eigenlijk met lapjes glasweefsel en epoxy - heb ik liggen notabene - herstelt moest worden en ik daar tegenop zag is herstel altijd blijven liggen. Tot vandaag dus, omdat ik een mogelijke "shortcut" in hoeveelheid werk zag door dat 2 componenten spul.

Goed smeren maar.....baat het niet schaad het niet dacht ik.....als het mislukt, dan werk ik wel met lappen glasweefsel, dan van binnenuit. Als dit toch nog breekt of loslaat doe ik dat alsnog...











Kwak, kwak, kwak.....10 minuten "werk" Wel goed die glasvezelpasta in de naden gedrukt.

Nu was het de vraag na harden of het zo weer los zou scheuren of niet stevig zou zijn. Maar tot mijn verbazing zo hard als beton en echt heel erg stevig aan elkaar gehecht.

Zo hard dat werken met een schuurpapiertje kansloos was ( tenminste als je geen uren daar aan kwijt wilt zijn ) dus dan maar machinaal erop. Omdat ik nogal snel te werk ben gegaan valt op hoe dik die gelcoat wel niet is. Die straks van de hele Quest afschuren zal wel geen doen zijn...ik hoop dat opschuren voldoende is voor een nieuwe verf laag.

Het resulaat zal velomobiel liefhebbers en bezitters van een velomobiel van 7000-12.000 euro wel de tranen in de ogen doen springen maar he....dit is een "oud" beestje ( 3 jaar zo snel gaat dat optisch achteruit ) waarvan de lak allang door de zon wit uitgeslagen is, bekrast en gekraakt. En plamuur en nog een paar secuurdere schuurbeurten volgen nog...

Maar....voor mij is het heel voldoeninggevend, want de structurele integriteit is eindelijk weer in orde. En dat na minder dan een half uurtje werk. Gehannes met Marathon banden kost nog meer tijd.

Uiteraard met stofmasker, bril en gehoorbescherming gewerkt.


Weer goed dicht en nu niet met tape. Uiteraard nog lang niet klaar... 


Zo "hard als beton"





Ook deze scheur is weer dicht en bovendien afgeschuurd zodat ie niet meer zo uitsteekt.

Uiteraard moet ik nu nog wat bijschuren en met plamuur in de weer, en weer bijschuren. Maar dat klusje kan even wachten op nog mooier weer en meer tijd. Dan krijgt de gehele Quest van mij ook een andere kleur, en ben dat 13-in-een-dozijn geel nu wel moe.

Maar voor nu kostte dit "snel" herstel mij 3 x 10 minuten. En materiaal die ik toch al had gekocht om het bad te herstellen. Lekker goedkoop dus ook nog. Het weer mooi maken zal wel langer duren, maar hij is weer dicht :-)))


Als je Quest er zo uit ziet maak je je niet meer zo druk. Idd de eerste scheur in je nog in nieuwstaat zijnde velomobiel doet het meest pijn.

Het is wel duidelijk van mij gaan velomobiel schadeherstel bedrijven geen cent verdienen. Zij mogen wel heel netjes werken, maar het kost ook heel veel geld. Terwijl het dus ook tientjeswerk kan zijn. En dan maar minder netjes :-)))

Bij plannen voor een andere verf laag krijgt de Quest ook een haaienbek en gemene ogen. Dat wil ik al heel lang maar was zonde bij een Quest in nieuwstaat. Nu is niet meer zo. Ik ga de haaienbek op onderstaande foto 1:1 proberen over te zetten naar mijn Quest, waar het kanon in de A10 uit de haaienbek steekt, daar is zit bij mij de luchtinlaat. Perfect.




Laat Paul maar "ambasadeur" zijn, ik ga het zo aanpakken :  "gezien worden" lijkt bij velomobielen altijd een probleem van voren.... Misschien helpt het wel....


3 opmerkingen:

  1. Groot gelijk, op deze manier blijft je fiets waterdicht en dat het beestje er wat minder uitziet maakt niets uit, het fietst even goed! En daar weet ik alles van.......
    Mooi plan om die haaienkop op de Quest te zetten!
    Ben benieuwd hoe dat er uit komt te zien! Ga je gelijk die M-109 kap er ook opbouwen? Zou wel passend zijn....;-))

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die boven is volgens mij bestand tegen 40 mm luchtdoelgranaten....dat ga ik niet redden qua gewicht :-))

      Maar ik maak hem wel 2 laags denk ik : (gelaagd)glas buiten tegen krassen van de ruitenwisser en taai plexiglas binnen om te voorkomen dat ik glasscherfjes in mijn ogen krijg bij een botsing.

      Al komt het windscherm deel van de kap wel op de Quest zelf voor het instapgat en zit je er verder vandaan dan de Schermer kap. En wellicht beslaat dat ook weer wat minder gemakkelijk.



      Verwijderen
    2. Zal afhangen van je ventilatie, als je computerfans gebruikt zal het wel goedkomen. Mijn ervaring met het XL-scherm is niet echt goed in vochtig weer, dan rijdt ik liever met de kap en de hap uit het vizier.

      Verwijderen