vrijdag 7 april 2017

Eerste stappen ruitenwisser kap

Hoewel ik eigenlijk de Quest zelf wilde wijzigen bedacht ik mezelf dat het wellicht toch verstandiger is de Quest wat langer in zo orgineel mogelijke staat te laten omdat ik niet zo handig ben en het resultaat weleens niet bijzonder fraai zou kunnen zijn. En ik kan niet uitsluiten dat ik toch ook nog een keer een QV zou willen rijden, dus een verkoopbare Quest moet houden :-)

Dan maar de optie om met de WS kap als basis iets anders ervan proberen te maken dat een (electrische) ruitenwisser mogelijk moet maken. Deze kap zal compleet gesloten zijn met een (electrisch) ventilatiesysteem om aandampen te voorkomen. Mijn tests met de 12 V PC ventilator waren positief dat dit mogelijk is. Toch zal ik de vierkante front ruit in U profielen bevestigen zodat in geval van extreme transpiratie het ruitje omhoog geschoven kan worden en eenzelfde directe ventilatie onstaat als een vizier. Sommige oude systemen moet je toch beter als backup houden :-))

Nu is het voor mijn beperkte vaardigheden te moeilijk om een symmetrisch volmaakt gevormde kap te produceren. Dat feit heeft me tot nu toe tegengehouden maar ik ben nu van mening dat een lelijke kap die werkt zoals ik wil beter is dan een estetisch mooiere kap die niet doet wat ik wil. En ik hoef de WS kap met de methode die ik nu probeer niet kapot te maken.

Zodoende heb ik nu min of meer de gewenste basis basis vorm bereikt.


Natuurlijk is het nu een en al rimpel en deuk maar de basisvorm is wel geworden zoals ik het wilde. Als dat nu hard word kan ik hopelijk daarna met ( veel! ) plamuur (of iets anders) er een gladdere en nog hardere vorm van maken.



Mogelijk moeten er nog een aantal lagen papier overheen voor dat het sterk genoeg is vorm te behouden. Dat vind ik helemaal niet erg want ik wilde ook zeker een BREDERE kap met meer ruimte om mij heen.

Snelheids claims van de kap heb ik nooit gemerkt of geloofd en ik denk ook niet dat deze zelf fabrikaat kap merkbaar meer luchtweerstand zal opleveren onder de 100 km/u, dus mijn gangetje van ergens tussen de 25-50 km/u zal nog steeds kunnen :-))))





De lelijke tochtige spleet tussen standaard kap en smurfenmuts is mij ook altijd een doorn in het oog geweest  hoewel die wel degelijk een functie heeft, het afvoeren van vochtige lucht om het hoofd.

Maar dat kan ook elders worden afgevoerd daar ik toch voor geforceerde - electrische 12 V - ventilatie ga, dus kan ik mooi eens die spleet helemaal weghalen en zo vloeiend mogelijk laten overgaan in de smurfenmuts.

Lukt het mij om met carbon of glasweefsel van deze vorm een kap te maken en de ruitjes erin te zetten dan is de feitelijke ruitenwisser kinderspel....ik gebruik een kant en klare 12V versie van een klein pleziervaartuig met instelbare ( ook zeer kleine ) wishoek. Mogelijk moet ik dan ook een motorfiets accu gebruiken onder de stoel maar da's voor de winter ook niet zo'n probleem, dan rij ik toch zelden sportief. Bovendien heb ik vaak genoeg brommers opgejaagd tot 50 km/u met een complete 17 inch laptop, werktas, werkjas en veiligheidsschoenen aan boord....een motorfiets accu zal niet zwaarder zijn.

Ik vermoed nu al dat het eindresultaat optisch verre van perfect zal zijn, ondanks dat ik die heel geduldig zal bewerken. Maar ik wil bovenal de functie en zal nu niet meer stoppen tot ik dat heb bereikt.

Een ECHT 100 % weersbeschermde velomobiel kunnen gebruiken is me meer waard dan welke DF of QV dan ook.































6 opmerkingen:

  1. Creatief bezig Arjen! Ik hoop dat je ook let op veiligheid. Ik bedoel, dat als je, ik hoop van niet, een ongeluk meemaakt, het glas/kijkvenster, niet dusdanig gaat versplinteren/er uit wrikken, dat het je gezicht/ogen gaat beschadigen. grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga zeker geen gewoon glas gebruiken.

      Ofwel wordt de frontruit gewoon van dikker ( en taai) plexiglas ( ik heb de plaat al liggen ) waar de zij ruiten ook van zullen zijn en wissel ik het frontruitje in de U profielen zeer makkelijk uit als ie te bekrast wordt, maar de bedoeling was altijd gelaagd glas te gebruiken en als dat lukt wellicht nog een plakfolie daarachter om de zeer kleine splinters tegen te houden die toch vrijkomen ( ook in auto ruiten ) omdat je ogen wel heel dicht bij dat ruitje zijn.

      Dat gelaagde glas is er wel maar het is heel duur en afwijkend een zo kleine maat te bestellen. Dat gaat me niet stoppen als de rest eenmaal gelukt is, maar is wel het laatste onderdeel dat ik pas aanschaf nadat alles gelukt is.

      Verwijderen
  2. Als je de vorm van de kap zo kunt houden gaat dat zeker goed komen met die ruit. Ben benieuwd wat hier uit komt rollen als eindresultaat!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag me altijd af; rijden met zo'n kap; waar blijft alle hitte? En die ventilatie; waar zit dat dan? Blaas je ergens lucht naar buiten?

    Ik zie wel wat in een geventileerde stoel, die natte rug is niet echt fijn. Zadelpijn is een keuze, maar een zweetrug ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn Q heeft een instroom gat in de neus en een uitstroom gat in de staart. Dat veroorzaakt tijdens rijden een ( op zich flauwe, nauwelijks voelbare ) luchtstroom door de velomobiel die verse lucht aanvoert en luchtvochtige lucht afvoert.

    Dat is al zeer effectief en is ook erg comfortabel.

    Mijn proef met de dichtgeplakte WS kap nam met een ventilator lucht uit de neus sectie van de Q waar de verse lucht van buiten door het neus gat binnenstroomt. Gevolg van die sterke ventilator luchtstraal was een vizier die niet meer kon beslaan, behalve waar geen ventilatorstraal was en dat was in de hoeken. Dat is op te lossen door uitblaas sleuven te maken.

    Om te voorkomen dat bij klimmen of langere stilstand de luchtvochtigheid toch nog te hoog wordt omdat er geen toevoer is door het neus gat kan ik idd die in en uitstroom gaan forceren. Door ventilatoren bij die gaten.

    Een (motorfiets)accu moet ik waarschijnijk toch hebben voor de ruitenwissermotor, dan maken 1 of meer 12 V ventilatoren niet meer zoveel uit.

    Er zijn overigens velomobiel modellen met gesloten kap en electrische ventilatoren (geweest) dus helemaal nieuw is het niet. Het is gewoon een technische complexiteit die velomobielbedrijven niet graag zien omdat rijders dan heel vaak storingen krijgen in die systemen, en het voegt ook gewicht toe waar steeds lichter de norm is.



















    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar in de staart heb je dan dat uitstroom gat? Ik moet zeggen dat ik het nog niet heb kunnen vinden op de foto's. En heb je toevallig ook aanvullende maatregelen tegen een zweetrug getroffen?

      Als je het te doen is om 12V te krijgen, kun je ook vier Lithium cellen in serie zetten met een buck circuit. Vier 18650 of 26650 cellen kunnen een enorm vermogen leveren en hebben een veel grotere energiedichtheid (zowel qua gewicht als volume) dan een Ni-MH of loodaccu. De gangbare '12v' lithium accu's zijn 9,6V als ze leeg zijn en 12,6V als ze vol zijn.

      Bij mijn Mango+ kun je via de toeter er achter komen hoe vol de accu nog is. Als die leger raakt, dimt de koplamp tijdens toeteren, hehe.

      Verwijderen