zaterdag 27 mei 2017

Steeds een stapje verder met de kap

De Quest "sieren" zal mijn eigen fabrikaat kap wel nooit. Maar functioneel zijn op de manier die ik wilde dat zal het wel en dus de velomobiel worden die ik altijd al wilde, maar die domweg niet te koop is : een fiets waar je ook compleet droog blijft bij zwiepende slagregens, hagel en sneeuw en vrij van tocht en directe koude wind.

Ik heb nu al voorpret van zwiepende slagregens waarbij ik doodleuk een schakelaartje omzet die de ruitenwisser aanzet en de ruit ventilator wat harder laat draaien en gewoon ongehinderd door kan fietsen. Nu echt compleet droog, zoals in een auto. Waar nodig komen er meer ventilators die lucht gaan afzuigen of erin blazen door de bodem wand, vrij van regenwater.

Nog wat schuren en dan maak ik me op voor waar ik het meest tegenop kijk : gesmeer met epoxy en glasvezel mat. ( en losmiddel )



Maar goed hij zal wel weer een stukje meer uniek zijn, al had ie al kleine dingetjes anders zoals zelffabrikaat spiegelkappen ( nog van de Strada, omdat vm.nl ze nog toen niet verkocht ) en een ronde neus opening :-)))


6 opmerkingen:

  1. Hoi Quezzzt,

    Spannend om mee te volgen, ben benieuwd naar je volgende bericht! De mal ziet er in elk geval al goed uit, wel nog goed glad schuren!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk dat is ook veel spannender, net zoals kitten altijd mislukt ben ik ook niet zo dol op werken met glasvezel en epoxy hars.

      Gelukig hebben we tegenwoordig Youtube voor een "snel cursus" :-))

      Verwijderen
  2. Ben wel nieuwsgierig naar hoe je een kap of mal maakt. Wil je daar een keer over schrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot nu toe weet ik zelf niet eens hoe dat moet ! De materialen die velomobiel makers ( en andere ontwerpers ) gebruiken vallen af op kosten. Honderden euro's de prullenbak in als zo'n projectje mislukt zou voorkomen dat ik er ook maar aan begin.

      Ik had al eens polyuretheen isolatie ( dat is lekker goedkoop ) gebruikt wat zich makkelijk laat snijden en schuren maar ik was zo onnozel om dat zonder een of andere beschermede laag eromheen te willen gebruiken : dat model ( voetengat kappen ) smolt gewoon weg. Jammer want het model was erg goed gelukt. En nu heb ik ze nog niet....

      Dat leerde mij dus of materiaal te gebruiken wat ongevoelig is voor vervorming ( hout maar dat kost veel meer tijd om te bewerken ) of een laag materiaal over een model heen te gebruiken wat ongevoelig is voor epoxy hars.

      Deze poging is van veel lagen papier met behangplaksel ( wederom zeer goedkoop ) om het gewenste model ( de vierkante ruit moest overgaan in een vorm die enige stroomlijn heeft ) te verkrijgen met daaroverheen een laag muurvuller en autoplamuur. Het is nu zo hard als beton, niet meer indrukbaar doch goed schuurbaar voor een gladde afwerking. Het eindresultaat zou ongevoelig moeten zijn voor de epoxy. En er komt ook nog losmiddel onder.

      Als er niks mis gaat met mengen, aanbrengen en drogen zou de kap nu moeten lukken. Het wordt natuurlijk nooit zo strak als een professionele kap maar ik verkrijg zo wel iets dat niemand mij kan of wil leveren.

      Ik ben niet de eerste die een ruitenwisser kap maakt en ook niet de eerste die electrische ventilatoren ( en misschien buizen van schuim materiaal ) gaat gebruiken.

      Waar commerciele partijen waarschijnlijk ook van terugschrikken is niet zozeer het gewicht maar de betrouwbaarheid van electrische componenten. In zulke luchtvochtigheid met aggressieve transpiratie gaan electrische circuits en componenten snel defect. Dus wel handig als je dat zelf in elkaar gezet hebt met onderdelen die meestal erg goedkoop en makkelijk te verkrijgen zijn en het dus ook snel weer zelf kunt repareren/vervangen.

      Verwijderen
  3. Hoi Quezzzt,

    Je maakt er wel een hoop werk van.
    Mijn prachtige Sinner-toerkap ligt meestal onder een doekje. Het afgelopen jaar heb ik de kap 3x gebruikt en achteraf gezien was het maar 2x echt nodig.

    Ik neem aan dat je deze site kent: https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/
    9,8% van de ritten (gedeeltelijk) in de regen sinds 1/7/2008 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kap is ook bedoeld voor de (ijs)koude maanden Wim en niet alleen tegen regen maar zoals gezegd ook tegen hagel, sneeuw en ijskoude wind.

      Ik weet niet hoe jullie dat doen maar ik heb al een paar keer een uren hoodpijn gehad omdat een straal lucht van beneden de 0 graden op mijn voorhoofd stond ( door de deflector van de WS kap ) en toen ik nog geen kap had een keer een halve dag pijn in mijn kaakgewrichten ook doordat er lucht van onder de 0 graden was langsgestroomd. En dat voor ritjes van 30 minuten !

      Dat soort ongemakken voorkomen, daar is die kap nu voor bedoeld en dat is maar een onderdeel van mijn plannen, het komt samen met een ventilatiesysteem : 12 V ventilatortjes die op diverse plaatsen die voorkomen dat de luchtvochtigheid in de romp te hoog wordt en er aandamping ontstaat op mijn ruiten. Indirecte lucht dus en niet direct op het lichaam en ook afzuigen van luchtvochtige lucht, iets wat velomobielen in de regel niet hebben maar wel ( zeker in koude omgevingslucht ) zouden moeten hebben.

      Verwijderen