donderdag 13 juli 2017

Nog een voordeel van de Shredda

Ik heb meerdere paren F-lites gebruikt en met bijna vol profiel in ongebruik genomen : de zijwanden waren finaal weggesleten. WS liet zien dat je dat nog wel tijdelijk kon oplappen en ze om kon draaien maar toch....reden genoeg om eens andere banden te proberen die ook als lichtlopend uit zijn testen kwamen.


Als je goed kijkt zie je op de Shredda gele vegen. Daar raakt ie de gesloten wielkasten. Groot verschil met de F-lite lijkt dat de Shredda daar PROFIEL heeft zitten en daar dus heel wat af gesleten kan worden zonder consequenties !! En dus geen kwetsbare dunne wang die op het punt staat een klapband te veroorzaken terwijl de band nog niet eens op 1/4 van zijn profieldiepte/levensduur is.

Tel daarbij op dat Shredda's niet dezelfde vervelende eigenschap hebben steentjes in de band op te nemen die je er uit moet peuteren voor ze lek gaan zoals F-lites.

Ook weer een lekker ritje met zijwind aan ~ 40 km/u zonder echt zware inspanning. En dat met open Quest ZONDER kap of  schermpjes en MET een groot niet-orgineel gat in de neus ( Theo en Allert vonden dat dat snelheid kostte...zal best maar waarschijnlijk moet je dan harder rijden )

Ik voel alsof ik mijn "zware glasvezel bak" onrecht heb gedaan : als ie niet hoeft te klimmen of steeds accelereren rijdt ie volgens mij best efficient. Ik moet hem gewoon eens vaker gebruiken waarvoor ie is bedoeld : buiten de bebouwde kom ongehinderd  kunnen doorrijden. Het helpt natuurlijk wel dat de bandjes goed waren opgepompt. Daarom zag ik die gele vegen ook en trok een conclusie.

Ik zou nog een een stuk door kunnen schrijven over de "grijze colonne" die zich vandaag vast weer "geterroriseerd" voelt als je met 40 km/u langs komt zoeven.....maar dan moeten ze zich eerst maar eens netjes als fietsers gaan gedragen....het fietspad is 3 meter breed en 2 baans....er is geen enkele reden om ieder een hele baan in beslag te nemen. ( hebben jullie ook wel eens de neiging tussen hen door te willen rijden ? Het is dat ik het risico dat ze gaan zwabberen of toch weer dichter naar elkaar gaan rijden te hoog vindt..)

En nog iets opvallends : volgens Strava gaan sommigen daar 68 km/u en dat lijken geen velomobielrijders maar wielrenners te zijn en het is daar gewoon vlak en vol in de ijsselmeerwind. Ik sta met 40 km/u op plek 3800 of zoiets. Vinden jullie dat ook vreemd ? Hoe snel zou zo'n stroomlijnhelm/stroomlijnframe/gesloten wiel racefietser kunnen ?



6 opmerkingen:

  1. Toch vind ik de F-Lites lekkerder rijden dan de Shredda's (en ook dan de Scorcher Greenspeed) en in de winter rollen de F-Lites aanzienlijk lichter dan bijna iedere band. Racefietsers rijden KOM's voor de wind en vaak in een groep, maar 68 km is wel erg hard. Ik voel mij ook niet bezwaard hard over het fietspad te rijden als ik op mijn eigen weghelft blijf en het verantwoord is. Zo'n velomobiel kun je vergelijken met een elektrische scooter en door het geroffel horen ze je van ver aankomen, mits ze niet (oost)indisch doof zijn (wat wel vaak zo is).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik merk vaak dat ik verre van geruisloos moet zijn bij naderen : op 30 m afstand kijken veel ( wandelende ) mensen al om.

      Toen ik terug reed, reed die meneer wel netjes naast zijn vrouw op eigen weghelft....wel met trillende lip en ze schreeuwden ook nog wat maar dat kwam niet boven het windgeruis uit. Ik neem aan hij nu ook heeft ingezien dat er andere fietspad gebruikers zijn die wat sneller rijden.

      Het zijn natuurlijk wel zulke mensen die aan het lobbyen zijn een max van 25 km/u op alle fietspaden te krijgen...




      Verwijderen
  2. Of je die KOM's kunt geloven? Zou best mogelijk kunnen zijn dat er mensen daar met veel rugwind die snelheid halen, ik heb ooit ook wel in een wedstrijd steeds op het stuk voor de wind met een kopgroep van 12 man een paar kilometer rond de 64 km/u gereden, rondenlang ging dat door.......En moe dat je daar van word! Want op het stuk tegenwind moest je buffelen als een gek om boven de 30 te blijven......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien daar wel Adri maar ik keek even al mijn gereden routes op Strava en kom daar absurde dingen tegen.

      Ik rol iets van 25-30 km/u door de bebouwde kom en dat is daar al best "snel" vanwege de regel in de verkeerswet "Je moet kunnen stoppen binnen de afstand die je kunt overzien" en zelfs op de ruimste fietspaden daar kun je niet overal goed alles zien aankomen. Vooral op kruispunten vanuit huizenblokken of tuinafscheidingen ( schuttingen )

      Ik lees dan dat ze ook daar ~66 km/u halen. Of het is overdreven ( maar waarom zou je dat DAAR willen ?? ) of het is bijna crimineel gedrag.

      Of het zijn geen echte personen maar namen die Strava random neerzet om mensen aan te moedigen sneller te rijden en wellicht een premium account te nemen...maar is het programma te "dom" om te weten dat heel hard rijden op sommige plaatsen fysiek vrijwel onmogelijk is.



      Verwijderen
    2. Veel "absurde" KOMs zijn van fietsen die op de auto staan op de weg naar huis. Ik krijg regelmatig berichtjes dat iemand mijn KOM verbeterd heeft en dan zie je dat ze 120 km/u over de snelweg hebben gereden. Ik reageer er meestal niet op. Vaak lossen mensen het zelf wel op. Als je gaat klagen is de kans op gedoe ivm oneerlijk voordeel groot. De laatste tijd vink ik "verbergen van klassementen" aan als ik weer eens (onbedoeld) een KOM heb gereden.

      Verwijderen
    3. Dat is een plausibele uitleg die in veel gevallen kan verklaren hoe die vreemde resultaten daar terecht komen.

      Het is alleen geen waterdichte verklaring voor alle anomalie├źn in deze : niet ieder fietspad waar dergelijke waarden voorkomen heeft een autoweg in de buurt :-))

      Verwijderen