donderdag, augustus 24, 2017

Wat een werk !

Ondanks de iets meer dan een "halve Wilco ster" aan geschat kilometrage ( Cateye verwijderd wegens batterij steeds leeg ) was mijn Quest er haveloos gaan uitzien.

Honderden verbazend diepe krassen op de top ( gemaakt door de erop liggende kap bij in/uitstappen die nogweleens wilde schuiven ) spinnen poep die verbazend ver is ingevreten ( pas bij flink schuren ging het weg ) de wit verbleekte neus door de zon ( stond kennelijk net niet ver genoeg onder de carport ) en schade van meerdere botsende fietsers. En natuurlijk de echt grote scheuren van een crash op de rand van een betonnen fietspad waar ik met een wiel naast zakte die ik al een keer repareerde met glasvezel pasta ( voor badkuipen :-))) en naar het zich laat aanzien afdoende gerepareerd zijn. Maar niet zo fraai er uit zien.






De Q is flauw gevallen toen hij hoorde wat er moest gebeuren....

Wat die botsende fietsers betreft....ik dacht heel onnozel dat ze geen schade hadden toegebracht. Natuurlijk is dat wel zo, steeds is de Quest vol geraakt met de massa van fiets en mens maar met een fietsband die als eerste de Quest raakt als enig schadebeperkende factor. Dan is het maar goed dat veel fietsers met half lege banden rondrijden !

Nu bij het schuurwerk zie ik pas nog meer breuken en gekraakte gelcoat op of dichtbij de getroffen plaatsen. Ook opspringende takken e.d. hebben meer schade gedaan dan ik dacht. Bij wassen komt zulke schade ook wel tevoorschijn maar dat doe ik niet zo vaak. ( en dat had ik beter wel kunnen doen qua spinnen poep dus ) 

Nu zal het zo zijn dat er eigenaren zullen zijn met een veel oudere velomobiel die nog in perfecte conditie verkeerd. Ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar krijgen. In feite is 6000 euro betalen voor zo'n kwetsbaar apparaat...geen duurzame investering. Alhoewel...technisch mankeert ie weinig. 


De scheur van de botsing met een van de fietsers die over me heen vloog is een stuk boven het inslag gebied van het fietswiel dat me raakte.

De meeste kracht is opgevangen door het wiel in de wielkast. Raar is die scheur op die plaats natuurlijk  niet want het is de grens van een inlflexibel deel en een flexibel deel van de Quest. 


En dat zal vast een opspringende tak zijn geweest. 

Na een aantal uren schuren ( eigenlijk opruwen ) ben ik pas bij de helft van de velomobiel. Nu pas merk ik dat dat ding bijna 3 meter lang is en een enorm oppervlak heeft !

Eigenlijk heb ik geen idee of dat ik die oude gelcoat totaal moet verwijderen ( dat zou pas veel werk zijn....) of dat de oude gelcoat opschuren voldoende is. Ik moet nu afgaan op wat men zegt over gelcaot van boten e.d. 


En dat was nog maar de helft.....of nog niet eens, er is ook nog een bodem......


Ik heb autolak in blik gekocht en ben voornemens de velomobiel te rollen. Het resultaat hoeft niet puntgaaf te zijn ( er botsen vast nog wel meer fietsers op ) 












13 opmerkingen:

  1. Ik heb een geel plakbandje over de ergste kwetsuren van mijn Strada gedaan ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ken ik, ik heb een jaar rondgereden met "WS" gele tape over een scheur waar je je vingers door kon steken. Heb ook niks gemerkt van enig nadeel, behalve mijn gevoel erover....je bent toch een beetje trots op je velomobiel:-)

      Ik vind dat mijn Q ook recht heeft op onderhoud, net als mijn auto's. Daar heb ik tot nu toe veel meer aan gedaan dan mijn Q.....en op zich kan dat ook een hobby zijn, toch ? :-)



      Verwijderen
    2. Goh, jullie ook al? Ik dacht dat ik de enige was. Oranje tape in mijn geval :-)

      Verwijderen
    3. Foei, een DF met plakband ? Dat kan echt niet :-))

      Verwijderen
    4. Van dat Coroplast PVC tape?

      Wim heeft dat in zijn shop omschreven als "Een uitdaging dus om dit spul te pakken te krijgen.", maar ze kunnen het bij elk onderdelenhuis bestellen in nagenoeg de hele regenboog.

      Ik heb mijn VM zo 2e hands gekocht; oude gaten van verwijderde lampen bij de spiegels waren met een mooi blauw tape'je afgeplakt

      Verwijderen
  2. Veel werk dat schuren, ik weet het...Heb ook wel eens een Strada geschuurd en gerold..........Dat rollen gaat best, enkel het resultaat was in mijn geval geen groot succes, hoewel Ina het "craquele" effect wel aardig vond. Maar dekken deed het wel, en waterdicht was de fiets ook.
    Onderhoud van de fiets is inderdaad belangrijk, en hoewel ik fietsen het leukst blijf vinden is sleutelen ook wel een aardig tijdverdrijf, zeker als het een beetje lukt...

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je een idee hoe dat kwam, dat "craquele" effect ?

      Is dat de gelcoat eronder die werkt of iets dergelijks ?

      Verwijderen
    2. Nee, helaas kan ik je daar niet bij helpen, volgens sommige commentaren zou het voornamelijk te wijten zijn aan te lage temperatuur, wellicht in combinatie met verkeerde viscositeit.
      Dat verven is nog een vak apart.....;-)

      Verwijderen
  3. Dat lucht-hap gat ziet er goed uit. Heb je dat van binnenuit bedienbaar? Zit er nog een slang achter?

    Qua lege batterij; moet ik een CR2032 in een envelop stoppen voor je ;)?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had wel plannen met slangen of buizen ( o.a. om heel lichte overdruk in de wielkasten maken, al dan niet met electrische ventilator ertussen ) maar dat is allemaal niet door gegaan.

    Zoals het nu is geeft het een flauwe luchtstroom door de velomobieromp naar het gat in de staart en deksel/kap.

    Geen harde straal en dus nooit merkbaar koud, maar wel merkbaar minder benauwd omdat de lucht in de romp verser en droger blijft zodat ik efficienter kan transpireren. Precies goed, daarom laat ik het zoals het is, behalve dat ik een nieuwe ring wil zonder schroefjes ( maar met lijm )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En nee dank je, ik gebruik GPS computers als km-teller. Vooral de nav computer heeft een veel prettiger scherm om gegevens af te lezen. ( vind ik ) Enige nadeel dat ik zelf veroorzaak is dat ik ze af en toe reset.

      Verwijderen
    2. Heb je ook een foto van dat gat in de romp?

      Want hoe meer ik rijd, de te meer ik het idee krijg dat ik nu vooral gelimiteerd wordt door een gebrek aan koeling. Gisteren ben ik wat eerder vertrokken dan anders ('s avonds) waardoor de lucht nog wat warmer en droger was. En ik kwam minder bezweet aan met een nieuw record op de teller (avg 38,8 over 60 km). Plantenspuit heb ik ook reeds in gebruik.

      Verwijderen
    3. Aan wat Allert en Theo ervan vonden zal het een tradeoff zijn tussen extra weerstand ( iets met interne weerstand van een luchtstroom door de romp ) en lagere prestaties door koelingsproblemen.

      Ik las dat 250 W trapvermogen al snel resulteert in 1000 W overtollige warmte energie. Die moet je wel kwijt raken anders komen er beschermingsmechanismen in werking die je prestaties nadeling beinvloeden. Je lichaam zal proberen gas eraf te halen voordat er schade van komt.

      Iedereen wel foto's gezien van Daniel in zijn onderbroek. Dat deed hij natuurlijk om weinig lucht toe te laten ( Hebben Allert en Theo dus een punt ) en zijn hitte overschot in vocht verzadigde lucht op te lossen door veel meer koel oppervlak. ( bijna naakt fietsen )

      Voor normaal velomobielen is bijna naakt rijden niet zo'n goede oplossing. Daarom zie je denk ik ook bij moderne snelle velomobielen toch een neusgat ( met daarim soms ook de koplamp ) zij het veel efficienter gevormd dan dat van mij. En wat ik zag ook kleiner.

      Prakatisch gezien vind ik drijven van het zweet niet zo'n goede combinatie met een woon-werk voertuig. Ideaal kun je je werkkleding gewoon aandoen en aan houden net als met een auto of gewone fiets.

      Mede om die reden voldoet dat gat goed, het veroorzaakt geen harde straal maar wel een ( indien toch bezweet ) enorm opluchtende zachte luchtverplaatsing in de hele romp die het vocht verdampen op de huid om je te koelen veel efficienter maakt dan in vocht verzadigde lucht van een romp zonder afdoende ventilatie.

      Net als bij auto's valt de luhctstroom natuurlijk wel weg als je stilstaat of langzaam rijdt....ik vind een electrische ventilator dan ook helemaal geen gek idee. Ik las echter wel dat je dan niet mag meedoen aan sommige wedstrijden :-)

      Ja er kan wel een regelbare klep in ( is een badkamer luchtafvoer uit de bouwmarkt ) en een slang aan. Nee ik heb dat niet omdat het niet nodig blijkt in praktijk.

      En het gat ? Gewoon met een dremel geprobeerd rond uit te zagen. Het is optisch beter al een volmaakt ronde ring erover heen is geplaatst...niet perse deze oplossing :-)

      Verwijderen