zaterdag, oktober 07, 2017

Rommelen ( en testen ) met de kap deel 2

Nog geen 2 dagen nadat ik de kap weer "bedrijfs gereed" heb gemaakt ( zie vorige bericht hier )  komt al de gelegenheid om hem te testen. Ik vind de man achter "het regent bijna nooit" erg sympathiek overkomen, ik geloof zijn statistische gegevens maar naar mijn beleving is een regenkap toch erg nodig op een velomobiel.

Ik weet natuurlijk dat veel rijders deze kappen al jaren gebruiken en de eigenschappen en beperkingen ervan niets nieuws zijn. Toch schrijf ik over hoe ik het vind werken.


Omdat de camera aan 1 kant van de telefoon geplaats is, lijkt de kap scheef open te staan. Dat is niet zo en ik kan dus vrij goed tussen "hap" uit het vizier en de deflector doorkijken. Dit lijkt een goede stand bij motregen, maar je krijgt nog wel wat nevel in je gezicht ( of op je bril ! ) en ook komen er af en toe dikke druppels naar binnen die van de onderzijde van het vizier afkomstig zijn. 

Bij motregen is de kap ( bijna ) een goede oplossing,  je wordt er vrijwel niet nat van terwijl andere fietsers in regenpakken gebukt fietsen. 

Als het harder gaat regenen moet het vizier toch echt op de laagste stand om dat er anders een (lucht)straal druppels naar binnen komt. Met een schoon en weinig bekrast vizier blijk je nog wel in dergelijk daglicht ( beetje donker omdat het regenachtig weer is )  te kunnen rondrijden, al is veilig anders. Ik zag vooral andere fietsers ( zonder licht uiteraard ) aan de late kant. 

In het donker gaat dat helemaal niet omdat (straat en koplamp) licht in de druppels weerkaatst. Het valt me op dat zelfs nu het ruitje niet beslaat. Die grens lijkt 18 km/u te zijn, daarboven is de straal lucht krachtig genoeg om zelfs bij een gesloten vizier het dampvrij te houden. Dat komt natuurlijk door de hap uit het vizier. In de winter zal ik een muts op moeten doen, want die straal lucht kan erg koud zijn op mijn voorhoofd. Wat dat betreft is er weinig verschil met zonder kap rijden. 




Heerlijk droog onder in de neus hoe hard het ook regent. Waarom moet je met je hoofd toch in de regen ? Wat een raar concept....

Ik snap wel dat veel velomobiel rijders mij maar een zeurkous vinden, maar ik vind het weer gek dat een fiets met potentieel zo'n goede weersbescherming toch regenwater moet toelaten. Tijdens het fietsen mijmerde ik over de helm ruitenwisser dat die uitgerekend niet hier verkrijgbaar is, toen een ander idee in mij opkwam, die ook niet volslagen onbekend is in de "velomobiel" wereld omdat record fietsen het gebruiken : waarom geen camera gebruiken met een volledig gesloten kap ??

En dan bedoel ik als hulpmiddel bij rechtuit rijden. Bij kruispunten zul je toch even het vizier moeten lichten en rondkijken, maar dan regent het ook niet zo snel in als je ( bijna ) stilstaat. 

Tegenwoorig heb je achteruit rij camera's die verbinden met je mobiele telefoon als monitor. Wellicht is dat bruikbaar om met gesloten kap beter te kunnen zien als je vaart maakt buiten de bebouwde kom, als hulpmiddel. Kun je schakelen tussen 2 camera's zouden zelfs de spiegels eraf kunnen. 

Deze camera heeft bijvoorbeeld zelfs nachtzicht met infra rood. 

Het enige dat ik aan al deze camera's nog niet begrijp is of "verbinding via WIFI" betekend rechtstreeks naar je telefoon of via internet naar je telefoon. 66 euro is echter goed te betalen, en dit is er in tegenstelling tot de helm ruitenwissers WEL..


Dan nog even over het effect van de rij tanden en de ogen. Kinderen zien het inderdaad als iets clownesks en worden nog enthousiaster dan van de normale "banaaaaaan!!!!" Mijn eigen kinderen vragen ook al " Ga je met de auto of met de haai ? "

Ouderen kijken echter bezorgd of doen zelfs stomme dingen. Zoals 2 oudere dames die zonder problemen links van het fietspad liepen, mij horen aankomen en dan voor mijn neus naar rechts oversteken !! Eigenlijk zichzelf ervoor gooien ipv uit de weg te gaan wat helemaal niet hoefde, ze liepen daar prima. Dat was weer een mm van mijn bandenprofiel op 1 plek....die Shredda's slippen best snel bij regen. 

Al bij al is de kap ( veel ) beter dan geen kap, maar wel voor verbetering vatbaar. Zelf ruitenwisser kappen maken blijkt voor mij een brug tever, maar een camera systeem op de telefoon of een helm ruitenwisser met een bestaand kras vast motorvizier...ja daar ga ik wel verder mee aan de gang. 

Ik wil naar de situatie toe dat ik "bijna nooit meer een auto pak" zonder dat ik een bikkel van een fietser hoef te zijn die elk weer fiets weer vindt. |Mijn hele reden ooit zo'n fiets aan te schaffen was nu juist om droog te kunnen fietsen in "ieder weer" Misschein ga ik daar nog eens in slagen.



Tot slot moet ik opmerken dat de rij plak viltjes een bijzonder goede ( en goedkope ) oplossing blijkt.....geen rammeltje meer van de kap. Niet dat het stil is, nu valt op dat de pomp erg rammelt in de staart. Moet ik daar weet wat mee :-))















7 opmerkingen:

  1. waarom geen camera gebruiken met een volledig gesloten kap ?? --> Ik ben benieuwd of dit van de wet mag. Ik vermoed dat dit op problemen gaat stuiten. Ook is de vraag of je dit zelf zou moeten willen. Rijd je net lekker 40km/u valt je camera uit. Oeps.......

    Op korte afstanden (tot 15km) gebruik ik de kap bijna nooit. Gewoon mijn waterdichte petje op en rijden maar. Zelfs het schuimdeksel zit 99% van de tijd in de neus van de XS. Ik draag een regenjasje verkeerd om, met de rits open aan de achterkant.

    Als ik naar Dronten ga en het regen flink, dan gaat de kap erop. Handdoekje in de nek, een doekje om de bril af te vegen en rijden maar.

    Eigenlijk valt het allemaal best mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan welke wet voldoet het lexan viziertje dan ? Ik ben bang dat er in het geval van velomobielen helemaal geen wetgeving is anders dan voor fietsen, en buiten het gebruikelijke ( geconstateerd ) veroorzaken van gevaar voor andere weggebruikers.

      En als je gewoon met je hoofd achter het viziertje zit, maar de camera als leidend beeld gebruikt weet niemand dat, ziet niemand dat, en kan niemand dat constateren.

      Het zou bij slecht weer zelfs heel wat veiliger kunnen zijn dan nu zoals je aan de foto's van hewt vizier ziet.

      En als dat beeld uit floept ? Dan kijk je ( alsnog ) door je vizier natuurlijk ( fractie van een seconde reactietijd ) en opent hem iets als dat nodig is, net als nu.

      Ik heb niet gezegd dat ik net als recordfietsen helemaal geen raampje wil hebben.....spreekt me wel aan maar dan staat oom agent waarschijnlijk snel in mijn beeldscherm....

      Verwijderen
  2. Dan moet je natuurlijk wel terug een ruitenwisser hebben om de lens van de camera droog te houden als het regent :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet als het wat dieper geplaatst is in mijn luchtinlaat in de neus. Het is dan alleen de vraag of de kijkhoek dan nog voldoende is, maar het is natuurlijk ook meer een hulp voor het zicht voor me.

      Verwijderen
  3. Je kan de pomp achter de stoel hangen als je gaatjes in de stoel boort en elastiek bevestigt. Ik heb vandaag een regenrit gefietst van 62 km met mijn ICB-Quest kap. Ik kan met het vizier dichtrijden, omdat er een nacaduct in is gemaakt. Geen last van beslagen ruitjes en ik kon bijna de hele rit met gesloten vizier rijden. Dat was ook wel nodig, want het was echt nat. Het waaide vandaag nog steeds stevig en vooral bij zijwind waait het vizier mooi schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook een nacaduct...maar dat veranderd in een regen goot naar binnen als ik dat open laat. Heb jij een afwatering van dat nacaduct ?

      Verwijderen
    2. Zo te zien is jouw nacaduct een stuk groter. Ik heb een strookje klittenband net voor het nacaduct. Dat is voor het mini vizier, maar helpt misschien een beetje. Er komt wel wat water door het nacaduct, maar niet zoveel dat je er heel nat van wordt. Er komt minder water binnen dan met het vizier op een kier en zonder ventilatie gaat het wel beslaan. Dat is te ondervangen met een pinlock (ik heb een afzonderlijk vizier met pinlock), maar met alles dicht vind ik dat er te weinig frisse lucht binnenkomt.

      Verwijderen