donderdag, oktober 12, 2017

Tips van anderen

Ik las vandaag over een botsing tussen een oude man op een e-bike en een racefietser, waarbij de oude man overleed na een noodlottige val. De racefietser deed eigenlijk niet geks en reed niet eens echt hard ( snelheid kon niet worden vastgesteld )  maar krijgt toch een eis van 230 uur werkstraf te horen. Met zulke dingen in gedachten is het gekkenwerk om te rijden zoals hieronder afgebeeld met een vizier wardoor je bijna niets kunt zien.....een botsing met andere ( onverlichte) fietsers kan dan zomaar gebeuren, er kunnen ook doden bij vallen ( een velomobiel kan fietsers zeker ook heel noodlottig tegen de straat sleuren of doen smakken ) en een rechter zal je verwijten zo te hebben rondgereden en grote risico's te hebben genomen.



Zolang er nog geen vizier-ruitenwissers zijn moet je dan iets anders. Zoekende kwam ik op tips van wat motorrijders doen. Het is welliswaar onvergelijkbaar ( ik reed ook motor en gebruikte altijd onverdunde Dreft ) omdat bij een motor de wrijwind makkelijk druppels van je vizier afblaast en met de velomobiel dat niet of minder zal gebeuren, maar misschien is er toch iets dat net aanvaardbaar werkt tot er echte oplossingen komen. Ik las op de blog van Roef dat hij kennelijk accepteert tot op de draad nat te regenen in een velomobiel.....ik heb juist een velomobiel gekocht om dat geheel te voorkomen !

De volgende tips heb ik overgenomen van de site van Motor Toer Club De Hondsrug. Ik ga ze behalve de Dreft ( en Rain-X kennelijk als kunststof daar niet tegen kan ) allemaal eens uitproberen. Het komt er allemaal op neer het vizier zo glad mogelijk te maken zodat druppels niet willen hechten, en je minder een vertekend beeld zult hebben en dan vooral met lichtinval in het donker. 



Turtlewax
Als je vizier een beetje vies is zul je er veel last van hebben in de regen: de druppels vloeien niet in elkaar zodat je door een laagje water kijkt, maar blijven in tientallen druppeltjes er bovenop liggen. En die tientallen druppeltjes werken als tientallen vertekenende lensjes, die ook nog eens het licht van koplampen of straatlantarens zo verstrooien dat je bijna niets meer kunt zien.
Je vizier moet dus liefst schoon zijn, en vooral mooi glad. Dat kunt je bereiken door het met Turtlewax te behandelen. Zorg wel dat je dat eerst op een klein hoekje probeert, om te zien of het materiaal daar wel tegen kan. Tot nu toe zijn we nog geen vizieren tegengekomen die daar last van hadden, maar dat weet je natuurlijk nooit zeker.
Als je met een met turtlewax behandeld vizier in de regen rijdt. vloeien de druppels mooi uit, en kun je door je hoofd af en toe even opzij te bewegen steeds extra water er van af laten stromen.

Afwasmiddel

De buitenkant van je vizier maak je schoon met lauwwarm water (doe de ‘babytest’ met pols of elleboog) en een of twee dikke druppels Dreft afwasmiddel. Ik deed dat jarenlang met het vizier van mijn (nu) oude helm en dat vizier is een heel helmleven lang meegegaan.
Ik heb voor deze mechanische reiniging het welbekende keukensponsje gebruikt, maar dan wel de gele kant natuurlijk. Als je de groene kant gebruikt, dan kun je het vizier wel weggooien.
Zachtjes wrijven.
Drogen met een schone ongebruikte theedoek en na het drogen met een droog stukje van die theedoek het vizier enigszins ‘oppoetsen’, alsof je was uitwrijft. Dat is mogelijk afdoende. Wil je toch een nog betere werking, dan is het mogelijk om het vizier ‘in de was’ te zetten.

Rain-X

Rain-X is een middel, dat komt uit de luchtvaart en claimt dat je dan geen ruitenwisser meer nodig hebt. En zoals je weet hebben vizieren geen ruitenwisser. Helaas kun je dit middel niet gebruiken voor je (kunststof) vizier, maar in de was zetten geeft min of meer hetzelfde effect. Wordt ook verkocht in motorzaken.

Siliconenspray

Gebruik, in plaats van Rain-X een simpele siliconenspray, die je ook voor de lak van je motor of auto gebruikt. Gebruik een schone flanellen poetsdoek voor in- en uitwrijven. Controleer de doeken waarmee je het vizier bewerkt goed! Een scherp korreltje vuil en je ruïneert je vizier en die kosten best wat. Overigens: als je gaat rijden en je verwacht regen, dan is het belangrijk, dat je met een vlak voor de rit schoongemaakt vizier vertrekt. Anders hecht het water op het beetje vuil dat er op zit en waaien de druppels er sowieso moeilijk vanaf.

Autowax

Koop liever een spuitbusje autowax. In de autohandel wordt het ook wel gekscherend een busje ‘showroomglans’ genoemd. Ik heb zelf een behoorlijk duur poetsmiddel, wat ik ook voor mijn kunststof motorscherm gebruik.


9 opmerkingen:

  1. Je kunt het insmeren van je vizier nog combineren met een ruitenwisser; zo doe ik het.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad ook een oplossing, zij het wel een handelings intensieve :-))

      Maar beter dan niets zien, of wellicht met die middeltjes zonder echte snelheid weinig zien.

      Verwijderen
    2. Wellicht kan aan dat touwtje trekken door een heel wat lichter motortje worden gedaan dan echte ruitenwissers....eigenlijk lijkt me het een heel goed plan daar ook eens mee te experimenteren :-))

      Verwijderen
    3. Erwin, werkt dat in de praktijk goed genoeg?

      Verwijderen
  2. Ik had een laag vizier, waar ik overheen kon kijken. Lange klep aan pet om regen uit ogen te houden. Maar ideaal is het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee niets is ideaal tot nu toe. En dat vind ik jammer want een velomobiel heeft de potentie de berijder helemaal droog te houden ( op transpireren na ) Zelfs rijwind door de romp ( gevoel als open ligger qua luchtigheid ) valt te realiseren zonder dat je nat hoeft te regenen.

      Ik denk dat degenen die niets van kappen willen weten en zich nat laten regenen vooral een beetje meer claustrofobisch zijn dan anderen. Maar die afkeer heb ik van regenpakken ( sinds kind toen ik ze aan moest ) en andere regenkledij.




      Verwijderen
  3. Hoi Queezzzt,

    Het gebeurt mij niet heel vaak dat ik zo erg nat regen hoor ;-). Dat was gewoon een uitzonderlijke stortbui. Bij die regen kon ik ook echt niets meer zien, en met kap was dat zeker niet anders geweest. Ik denk zelfs dat auto's met ruitenwissers daar moeite mee hadden. Normaal gezien wordt voornamelijk mijn kop nat. Voor de rest houdt ik het redelijk droog op zweten na met schuimkap. Ik heb ook regenritten van meer dan 100 km gedaan en dan waren mijn spullen in de fiets nog wel droog. En dat is voor mij het voornaamste. Ik heb met regen meestal een pet op, en mijn vizier ligt dan plat. Ik kijk ook maar net over de rand van mijn schuimkap. Heb tegenwoordig ook zo'n kolletje wat motorrijders gebruiken, nog niet met regen uitgetest, maar ik zal er wel wat over schrijven als ik dat wel gedaan heb. Hopelijk vind jij een goede oplossing voor het zicht met kap te verbeteren tijdens regenweer.

    Groeten,

    Roef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja ik ben wat dat betreft net een kat, de meeste katten haten ook water danwel nattigheid :-))

      Verwijderen
  4. gebruik al 2 jaar rainx op mijn sinner vizier en heb hier geen schade aan.
    aan de binnenkant een anti condense product.
    zichtbaarheid gaat er met grote stappen op vooruit bij regenweer.

    BeantwoordenVerwijderen