zaterdag, juli 14, 2018

Een sterkere "motor" nodig voor Quest ?

De fietsersbond heeft een oud lijstje met wat een (standaard) Quest presteert. Dat was zonder twijfel een glasvezel model, zoals ik ook heb.

Bron : fietsersbond

Met Kreutzotter voer ik mijn data in om de resultaten wat dichter bij mijn situatie te krijgen.


Daar blijkt dat ik iets langzamer ben omdat ik veel zwaarder ben dan de testpersoon van de fietsersbond. Ik denk dat deze cijfers wel kloppen of zelfs nog te positief zijn. Dit zijn ook cijfers zonder wind en aan 27 graden en er is altijd wind, en niet altijd 27 graden. Ook de zogenaamde "snelheidsverhogende" attributen doen niet veel of niets tov een standaard Quest met schuimkap dwz met het mangat gesloten. Deksels, kappen, ruitjes, vouw ballonbanden....hooguit gerommel in de marge. 

Vreemd genoeg als ik in Kreutzotter mijn massa met 40 kg laat zakken ( rijder van 75 kg en carbon Quest van 30 kg ) levert dat maar 0.9 km/u meer snelheid op.  Natuurlijk kun je wel sneller en makkelijker accelereren en zal op een traject in normale verkeersomstandigheden met veel tempowisselingen het verschil groter zijn. Maar echt hogere snelheden rijden doe je er kennelijk niet mee. 

Ook duidelijk wordt dat 60 km/u blijven rijden ( met wind >400 watt ) voor mij helemaal niet mogelijk is, en volstrekt logisch is dat ik >50 km/u maar 5-10 minuten kan volhouden. Met wind vergt dat >300 Watt. 

Daarintegen moet volgens Kreutzotter 40 km/u ( ~ 180 Watt ) wel redelijk haalbaar zijn. Maar ik moet voor mijn gevoel mij toch al behoorlijk inspannen dat te blijven rijden. Ik heb die snelheid voor mezelf "supercruise" gebombardeerd na straaljagers die zonder naverbrander een bepaalde hogere kruissneheid kunnen volhouden. Want boven de 40 km/u gaat voor mij die "naverbrander" wel aan, dan verzuur ik mijn spieren. 

Ik rij meestal tussen de 27-36 km/u. Als ik het zo bekijk ben ik dus erg lui met tussen de 80 Watt en 130 watt, met een gewone stadfiets zou je dan ~ 20 km/u rijden. 

Waarschijnlijk kan ik mijn kruissheid en verhoogde kruissnelheid wel iets naar boven krijgen door veel regelmatiger en wat verder harder te fietsen. Om sneller te gaan moet de "motor" gewoon sterker zijn. Op wedstrijden enz heb ik niets te zoeken. 

Het spreekt wel voor de Quest dat je ongetraind zowiezo 40 km/u kunt halen zonder echte motor. Ik berekende met Kreuzotter dat een wielrenner daar ~400 Watt voor nodig heeft, met de Quest minder dan de helft !

Wat voor mij altijd blijft is de vraag of bijvoorbeeld een DF wel echt sneller zou gaan dan mijn Quest, en dan bedoel ik met mijn geringere vermogen. Als die 2 km/u sneller zou kunnen en 8000+ euro ( zeker 5000+ bijleggen ) zijn dat wel erg dure km/u.

Enige werkende verschillen om meer snelheid te krijgen die ik ooit daadwerkelijk ervaren heb ( ook in Kreuzotter waarneembaar )

- hogere temperatuur ( lagere luchtdichtheid en rolweerstand )
- banden met minder rolweerstand
- minder wind ( of wind met zeileffect op de Quest )

Verder rest alleen minder frontaal oppervlak, dus een andere velomobiel. 

De laatste tijd valt mij ook op dat een boel bloggers toen ik begon met velomobiel rijden inmiddels verdwenen zijn. Waarschijnlijk ook gestopt met velomobiel rijden, en dat niet zo lang hebben uitgehouden. Kennelijk zijn er ook veel nadelen aan velomobiel rijden waar je bijna niets over hoort. Volgens mij horen blessures door het hoge voertuiggewicht, of enthousiasme snel te rijden met zo'n zware fiets daar stiekum wel bij. Of zou het zijn dat je langzaam toch doorkrijgt dat het risicovolle voertuigen zijn die stelselmatig over het hoofd worden gezien ? Of dat je toch nat wordt bij regen ? Of het al snel een grote ruimteinnemer is bij ongebruiik door veranderde omstandigheden ? Of de combinatie van al die factoren ? 










16 opmerkingen:

  1. Of dat mensen de lol in het bloggen zijn verloren/kwijtgeraakt......

    Weet jij zeker dat ze allemaal gestopt zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee maar bij diegenen die ik bedoel was het laatste wat ze blogden dat ze ( soms velomobiel gerelateerde ) blessures en letsels hadden gekregen.

      36-40 kg ( met bepakking waarschijnlijk ~ 50 kg ) steeds op gang brengen - zeker als je niet veel schakelt - zal waarschijnlijk niet zo vriendelijk zijn voor je pezen en gewrichten als "fietsen" wordt voorgesteld.


      Bij oudere rijders moet je ook nog oppassen dat kraakbeen slijtage ( van forse druk bij hoge prestaties ) voldoende tijd krijgt om weer aan te groeien. Dat kan zomaar een week duren, terwijl het bij een 18 jarige bijna instant teruggegroeid is. Sinds kraakbeenweefsel neiuw kraakbeen maakt heb je een enorm probleem als je het compleet wegslijt....

      Verwijderen
  2. Hier kan je mijn woon-werk route zien, met een vermogensmeter, dus niet met een berekening. https://connect.garmin.com/modern/activity/1340852657 Vanaf dit moment rij ik regelmatig (daarvoor wat blessure-leed). Deze periode in een Quest (glasvezel, #445, met wat "reparaties" en extra verf, gewicht fiets iets boven de 40 kg, met slot en kleding richting de 50 kg. Ikzelf: in die periode rond de 85.

    Ongeveer 1 jaar gelede op een DF overgestapt. Die lijkt ongeveer 10% sneller op deze route, wegens hogere bochtsnelheid en sneller optrekken. Ik zou zeggen: kijk rustig door het lijstje met ritten. Kreuzotter is leuk, maar met constant vermogen rijden is een utopie. Je hebt niets aan dat lijstje, alleen voor wedstrijden kan je er misschien iets aan hebben. Maar dat een Quest waarschijnlijk sneller is dan een racefiets (op een vlakke weg), daar heb je die berekening niet voor nodig.

    De link tussen stoppen met bloggen en stoppen met fietsen is een bocht die je met een Quest niet nemen kunt (vertaling: dat is veel te kort door de bocht).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan niet bij je data want die is beschermd met een login/wachtwoord :-))

      10 % sneller is wel een goede indicatie die mij een indruk geeft.

      Verwijderen
    2. Voor de huidige ritten staan de instellingen al zo dat iedereen ze kan zien, voor de oude ritten (nog) niet. Ik heb nu een paar ritten aangepast, maar hoop dat daar een handiger methode voor komt. Je kunt als het goed is nu via de link https://connect.garmin.com/modern/activity/1340852657 een stuk of 5 ritten met de Quest inzien, en als je naar https://connect.garmin.com/modern/activity/2802833774 gaat zie je een rit met de DF.

      Verwijderen
  3. Hoi Quezzzt,

    Geloof maar dat een DF sneller is, enkel het gewicht zorgt daar al voor. Ook het geringere frontale oppervlak zal meehelpen met snellere acceleratie en ook de bochtsnelheden liggen iets hoger. En dat gaat allemaal met diezelfde motor.......
    Uiteraard zal meer fietsen helpen om de fitheid te verbeteren, de motor zal iets beter gaan draaien.........
    Of al die bloggers gestopt zijn met fietsen? Geen idee, maar ik denk het niet. Ik blog nog steeds, maar de berichtenstroom neemt ook wel iets af, misschien heb je op den duur minder te melden? Veel dingen zijn al eens geschreven, dus waarom herhalen? Trouwens schrijven over houthakken en reizen leveren op Facebook soms zure commentaren op over houtrook, astma en dergelijke, en reizen schijnt het nieuwe roken te zijn, mag ook niet meer.....Niet dat ik me er veel van aantrek, we rijden nog steeds met de camper rond als we vrij zijn, en hout gaat er ook nog steeds in de kachel als het koud is. Maar schrijven doe ik er niet meer over, en mooie foto's van onze camperuitstapjes plaatsen dus ook niet meer. Misschien zullen sommigen dat jammer vinden, maar het is niet anders.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Adri mensen die om niets vliegen heb ik ook een mening over, voor dat soort lieden bouwt men een vliegveld bijna in mijn achtertuin die tot 45.000 vluchten extra boven Nederland moet realiseren. Ik heb lang genoeg in het landingsterrein van Schiphol gewerkt dat het geluid dat die toestellen produceren het minste probleem zal zijn.

      Iedereen moet in Nederland straks ook betalen voor uitstoot, behalve de luchtvaart. En ze pakken je zelfs voor het verstoken van hartstikke schoon aardgas. Onvergelijkbaar met smerige lichte diesel ( kerosine ) die bij de tonnen erdooreen gaat zonder filters, want die hebben straalmotoren niet.

      Het gehalte aan fijnstof in de provincie is nu nog laag als is het gehalte aan stikstofdioxide in heel Nederalnd al te hoog. Als dat vliegveld echt in bedrijf gaat zal dit ook een smerige provincie zijn in Nederland, en anders dan grote steden wil men dat alleen maar nog vuiler ( nog meer vliegbewegingen ) maken.

      Verwijderen
  4. Ga eens een proefrit maken in een DF en Carbon Quest. Zullen ze vast niet moeilijk over doen bij ICB en Velomobiel. Het gaat er niet om welke fiets objectief gezien het snelst is, maar hoe jij dat ervaart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat de DF sneller is.....die is smaller, stijver en lager. Wat mist is goede data in Watts wat het verschil is tussen die velomobielen. Misschien hebben de Duitsers die data wel. Nederlandse data geven de Quest waarden die niet kunnen kloppen : de Quest heeft wel een mooie stroomlijn maar is een ENORME velomobiel qua afmetingen.

      Verwijderen
  5. Hoi Quezzzt,

    Een carbon of glasvezel, of zelfs een loden (!) Quest hebben allemaal dezelfde eindsnelheid. Alleen zal de lichtste Quest die eindsnelheid het eerste behalen.
    En aangezien het rijden hier voornamelijk bestaat uit veel optrekken en afremmen, zal de lichtste Quest als eerste arriveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is niet waar Andre, meer massa zorgt voor meer rolweerstand. Maar vergeleken met luchtweerstand kost het niet zoveel, 40 kg lichter is slechts 0.9 km/u sneller.....

      Dat sneller accelereren met een lichtere velomobiel is een feit. Maar aangezien mijn fietsconditie belabberd is moet ik misschien eerst maar eens prestaties uit mijn zware Quest persen. Des te sneller is een eventuele opvolger die veel lichter is dan.

      Verwijderen
    2. Ik ben inderdaad wel benieuwd naar het aantal kilometers dat je nu per maand/jaar fietst.

      In het begin schreef je meer dan je fietste. Is dat nog steeds zo?

      Verwijderen
    3. Ligt eraan of je van jou een blog per aantal ritten mag schrijven of een blog per 1000 km :-)))

      Ik heb (allang) geen cateye meer, hou geen afgelegde kilometers bij omdat ik dat onbelangrijk vind. Maar mijn Q slijt overduidelijk wel o.a. te zien aan de versleten klikpedalen, slijtende kettingwielen en rekkende ketting dus zal ie toch regelmatiger dan jij denkt actie zien. Of een zwaarder leven hebben ALS ie actie ziet :-))))

      Verwijderen
  6. Als ik naar m'n eigen motor ;-) kijk en de gegevens in Kreuzotter gooi (uitgaande dan van een Quest) dan kan ik maximaal (langere tijd achter elkaar) 35 km per uur rijden. Meer zit er echt niet in. Ik kom dan uit op 150 Watt. En dan moet ik dus echt hard werken hoor. Alhoewel mijn conditie sinds het stoppen met forensen wat minder is geworden zijn deze getallen de afgelopen vijf jaar of zo wel stabiel gebleven. Oftewel: ik heb niet zo'n sterke motor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met wind erbij en andere onregelmatigheden meegerekend ( uitsteeksels uit de stroomlijn, geen schuimkap maar ruitje en open mangat enz ) is dat waarschijnlijk >180 Watt.

      Daar overheen willen begin je te knokken tegen een muur van luchtweerstand. Het is energieverspilling als dat geen doel heeft. En gezien jij aardiger bent en geen ruzie maakt met wielrenners.....











      Verwijderen