donderdag, juli 12, 2018

Veiligheid

In Dronten is mijn claxon weer hersteld. Ik ben er heel blij mee want op de terugweg kon ik hem al direct 4 x gebruiken. Een korte "toeeeeet" van veraf werkt weer zoals het altijd deed, bijna iedereen maakt dan ruimte en kun je er zonder afremmen langs. Van veraf zal een kort signaal ook niet als asociaal overkomen denk ik.

Verder heb ik mijn wieldoek achter vervangen en een paar nieuwe trappers gekregen omdat de oude hinderlijk kraakten bij trapppen. Het kettingloopwiel met de metalen tanden ( iewat lawaaiig ) heb ik maar laten zitten nadat Theo uitlegde dat duurzaamheid en geruisloosheid 2 dingen zijn die niet overeneenkomen. Hij heeft wel stillere kettingloopwielen, zoals met kunststof tanden,  maar die slijten harder. En de wieltjes met een rubberen ring zijn kennelijk een verouderd concept.

Zonder het gekraak van de trappers en met de geruststelling dat de claxon het weer doet rijdt de Quest weer een stuk lekkerder.

Allert kwam ook nog even informeren of ik al een pod-bike had besteld. Kennelijk is mijn wens meer weersbescherming uit een velomobiel te krijgen apart genoeg om te onthouden tussen al zijn klanten want ik ben daar al echt een tijd niet meer geweest. Het gesprek werd een beetje geanimeerd toen ik begon over gelaatbescherming ( een beschermend frame/ruit voor je hoofd* ) en waarom velomobielen dat niet hebben. Allert vind dat klanten niet om zulke veiligheid vragen, en dat de velo's zwaarder en minder snel zal maken. En lichtere en snellere velo's daar vragen klanten wel om.

* Zoiets bewijst zijn nut als je in een bocht omslaat en nog veel rest snelheid hebt en daarna stuurloos tegen een paal of boom aan schuift die over de top over de velomobiel glijdt en dan tegen je gezicht aan slaat waarna de smurfenmuts de voertuigmassa + jouw massa op je achterhoofd aanstampt. Dat is genoeg gezichtsbeenderen te breken en plastische chirurgie nodig te hebben. Allert en Theo wisten ook te vertellen dat het zou kunnen helpen bij honden riemen als de hond aan de ene kant van de velo terecht komt en zijn baasje aan de andere…...een zeer geloofwaardig scenario, er lopen veel hondenuitlaters over fietspaden zonder met snelle fietsers rekening te houden. ( of zowiezo met fietsers…) Je zult maar met 30+ km/u met je keel die tegen die aangespannen lijn aanrijden......

Natuurlijk is met de QV het gevaar om om te slaan al heel wat minder groot, maar er rijden nogal wat 3 wielige Questen en Strada's nog steeds rond. Het is mijn hoofd dus ik ga proberen daar iets voor te vinden, al is de kans klein dat omslaan zo noodlottig afloopt.

Een stukje rubber ( van Allert gekregen :-) kan misschien voorkomen dat mij neus er wordt afgehakt bij een gemene aanrijding. Mischien ook niet, maar het lijkt iets veiliger. Ik liet me vertellen dat er gewonden waren gevallen met de scherpe randen van andere lexan ruitjes. 

Allert merkte op dat mijn Quest nou bepaald ook niet het toppunt van veiligheid was met de niet orginele harde kap en het kleine scherpe ruitje. Hij had de Quest met opzet met een zachte deksel ontworpen.

Inderdaad kan ik me voorstellen bij een harde botsing dat de scherpe carbon delen van de harde kap in je keel zou kunnen krijgen, of die je keel of halsslagaders doorsnijden. De standaard Quest heeft natuurlijk een veilige en stevige stompe rand die ook nog veel verder van je af is waar je je minder snel ernstig aan zult verwonden. Voor het scherpe ruitje zei ik iets eroverheen te willen plakken en kreeg ik van Allert een stukje materiaal dat lijkt op iets wat het gemene scherpe ruitje iets minder gevaarlijk zou moeten maken.


Je neemt toch altijd weer wat mee uit dat magazijn :-)

Ik zag bij de ingang een Quest en een QV naast elkaar staan. Ineens door de lichtinval trof het mij : de Quest ( en Strada ) heeft een soort vleugel profiel waardoor het bij sommige inkomende hoeken aan zijwind als "zeil" zal werken en de wind de Quest ( of Strada ) vooruit duwt. En bij de QV ontbreekt dat vanwege de breedte achter nodig voor de 4 wielen.

Waarschijnlijk zal het dat zijn wat onbeschutte dijk en polder rijders zal tegenvallen tov een klassieke Quest of Strada. Maar je hebt natuurlijk ook lang niet altijd zijwind uit de juiste hoek. Als je veel in beschutte plaatsen rijdt zoals bossen of op wegen met boombeschutting is dat natuurlijk ook veel minder van belang. Een Quest ( en Strada ) zijn toch een beetje ( mijn mening ) geoptimaliseerde polder fietsen, daar komen ze ook vandaan. Ook DF's schijnen niet of nauwelijks te kunnen profiteren van zeil effect en dat maakt ze natuurlijk niet minder snel of efficient. Dat zeil effect is dus niet meer dan een gunstige bijkomstigheid waarvan je soms kunt profiteren.

Ik vind de QV's overigens wel erg mooi, je ziet dat ze technisch weer van een andere generatie zijn. Ook ben ik gecharmeerd van de geul in de top kap waardoor je meer voor je velomobiel kunt zien. Diep in de Quest zittend zie ik zeker 3 meter voor/onder mijn neus helemaal niets !

2 opmerkingen:

  1. Leuke post Quezzzt! Of die nou veel gaat losmaken weet ik niet, maar ben wel benieuwd naar de reacties.......
    Een goede claxon is inderdaad een onmisbaar iets in een velomobiel, de bel in de Strada gebruikte ik eigenlijk zo goed als nooit, de claxon regelmatig. Ook in de QV wordt de claxon met regelmaat gebruikt, zeker nu met al die toeristen die zonder kijken de straat oplopen als ik door het dorp op de hoofdweg aankom met 40+km/u........en ze me anders niet zien of horen........werkt prima!
    De QV heeft 2 van die kettingrollen, zonder tanden, met rubber ringen. Wel groter dan die in de andere fietsen: 100 mm tegen 68 mm in de Q/S. Gaan ook wel wat lawaai maken als de rubber ringen doorgesleten zijn, maar minder dan de rollen met tanden.
    Een Podbike? Wij hebben er een in bestelling staan, zal als alles volgens plan verloopt volgend jaar geleverd worden. Is voornamelijk bedoeld voor Ina, maar ook ik kan in de winter er gebruik van maken, als het me iets te veel wordt om "spanningsloos" te fietsen.......Soms valt het me zwaar om 5 dagen achter elkaar te fietsen in de winter, maar de auto pakken? Nee, zo zwaar is het nou ook weer niet......
    Dat "Worst Case Scenario" met die aangezichtsschade? Ja, dat is natuurlijk mogelijk, maar moet je daar vanuit gaan? Kan je dan nog wel de deur uit als je er goed over nadenkt? De harnassen van de ridders uit de Middeleeuwen waren ook ter bescherming, maar je moest er niet mee te water raken..........;-)) En zo kun je altijd wel wat verzinnen wat fout kan gaan. Hoef je mij niet uit te leggen, bij m'n vorige werkgever schreef ik elk jaar een scenario voor een Noodplanoefening, met brandweer en ambulance en de hele evacuatie rimram...Soms wat vergezocht, maar nooit onmogelijk, je staat er van te kijken wat er in principe nog mis kan gaan bij een zwaar geautomatiseerd en bewaakt proces in de chemie als de juiste samenloop van onstandigheden toeslaat.......
    Allert heeft natuurlijk wel gelijk met dat schuimdeksel, het is veiliger. En ook warmer en benauwder, zeker in de zomer als het regent........
    Het "zeileffect" dat de Quest heeft is minder aanwezig bij de QV, ik merk er weinig van bij zijwind. Bij de Strada was dat ook niet echt goed merkbaar trouwens, niet wat ik wel eens lees dat bij de Quest de benen stil gehouden worden en de fiets dan nog versnelt. Wel is het effect van windstoten van opzij bij de QV een stuk minder dan bij de Strada, die kon bij harde stoten soms zomaar een meter verplaatsen, de QV voelt het wel, maar reageert er nauwelijks op. Wel zo prettig!
    En ja, mooi vind ik de QV ook, mooi meegenomen naast de prima rijeigenschappen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja Adri ik woon direct naast het Ijsselmeer in een kunstmatig aangelegde provincie waar ooit een zee was. Het waait daar meestal 2 Bft harder dan aan 'vaste land' en als ik mij uit de stad waag is dat altijd tientallen kilomters onbeschut terrein waar de wind vrij spel heeft. Daar zijn dingen als zeil effect snel en duidelijk merkbaar, het geeft al snel een ~10 km/u boost die erg fijn rijdt, alsof je een motortje erbij hebt.


      Of je rekening moet houden met veiligheid ? Dat kun je pas beantwoorden als het mis ging en de mate van letsel duidelijk wordt. Zolang er zelfs motorfietsen zijn zonder ruit/frame heeft Allert een punt dat je veiligheid zonder limiet zou kunnen doorvoeren, maar of hij dan nog producten verkoopt ?


      Mijn afweging is dat zelf dan maar te veranderen. Het is wel jammer dat ik oneindig veel minder capabel ben dan Allert ideeen om te zetten in een succesvol ontwerp. In mijn hoofd ben ik nu weer bezig met een ruit/kap frame van PVC buis maar of dat iets gaat worden ?

      Verwijderen