zaterdag, december 11, 2021

Slechtste investering ooit

Hoe eindigt het uitgeven van 6000 euro na 6 jaar, dus 1000 euro per jaar ? Wel op deze manier, in een haveloos wrak in de tuin die nog maar een fractie van het orginele bedrag waard zal zijn bij een eventuele verkoop.



Ik ben niet in staat gebleken om zelf iets aan het levensgevaarlijke gebrek van deze stroomlijn voertuigen toe doen : de lage en onbeschermde positie van het hoofd die uit de stroomlijn streekt en gezicht die getroffen kan worden door objecten waar je onderdoor kan schieten, of als je met flinke snelheid kantelt en tegen straatlantaarn of andere palen glijdt die zo'n paal over de stroomlijn feilloos tegen je hoofd aan zullen geleiden. Die nergens heen kan door de smurfenmuts achter je en je hoofd ook nog eens wordt aangestampt door velomobielmassa en snelheid.

Volstrekt absurde claims dat het flinterige dakje ook maar iets bescherming kan bieden tegen een inslag tegen het hoofd wijs ik van de hand als een placebo gevoel van veiligheid. Met de hand en weinig kracht kan ik het dakje al indrukken tot onder waar de romp van een lichaam zou zijn.....laat staan wat een massieve paal kan doen met dat dakje met de energie van ~ 100 kg voertuig+rijder massa en de (rests)nelheid.

Dat velomobielen steeds sneller worden gemaakt en er NIETS aan dit levensgevaarlijke gebrek wordt gedaan heeft veroorzaakt dat ik nog maar weinig plezier beleef aan het ding.

"Fietsen is gezond"

Ik betwijfel echter ook wel wat met hogere snelheid fietsen aangaat hoe gezond grote volumes lucht aanzuigen - filterende trilhaartjes in de luchtwegen hebben dan uiteraard minder efficientie - naast autowegen eigenlijk kan zijn.....en de meeste doorgaande fietspaden liggen daar. De steeds snellere velomobielen kiezen ook nog steeds vaker een plaats direct achter de uitlaat en remschijven van auto's. Natuurlijk komt er dan ( carcinogene) troep diep in de longen terecht.

Een reden waarom ik altijd toch maar de vrijliggende fietspaden en landwegen heb gebruikt. Dat dat idee niet heel gek is werd nog een keer bevestigd door het verhaal van een ligfietsende longarts die (ook) autowegen sterk meed.

Roesten kan ie niet echt want van kunststof en aluminum, maar vervallen doet ie wel degelijk. Ik heb er laatst nog een groot aantal slakken uit verwijderd....die zijn er kennelijk wel blij mee.

16 opmerkingen:

  1. Je zou gelijk kunnen hebben, over die slechte investering. Je gebruikte de fiets toch al veel minder dan de meesten, want de meesten schaffen een velomobiel toch aan voor woon-werk verkeer. Mijn QV ziet er ook niet meer uit, maar is nog volledig inzetbaar voor woon-werk verkeer. En zal best nog een paar duizend opbrengen als z'n vervanger komt, want met een onderhoudsbeurt en een in mijn geval een nieuwe laklaag ziet het ding er weer uit als nieuw. Zou in jouw geval ook kunnen opgaan, je kan altijd informeren bij Velomobiel.nl of ze je Quest willen verkopen voor je. Heb je nog een paar duizend terug van je inleg...........
    Voor mij is het de investering wel waard geweest, want dat heeft me veel benzine en onderhoudsbeurten van de auto gescheeld, plus dat ik daarbij ook nog liever fiets dan in die auto zit..........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Raadpleeg de orderlijst op www.velomobileworld.com en je ziet dat er wereldwijd groei zit in het aantal verkochte velomobielen…

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ....de lage en onbeschermde positie van het hoofd en gezicht die getroffen kan worden door laaghangende objecten... --> En hoeveel voorbeelden heb jij hier dan van?

    Hoe vaak is dit gebeurt? En als je dat dan vergelijkt met al die honderdduizenden kilometers die er in deze 'gevaarlijke' voertuigen veilig zijn afgelegd, dan zou het antwoord nog weleens verbijsterend positief kunnen uitpakken voor de velomobiel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb even op de site van Velomobiel.nl en Intercitybike gekeken.
      Van de ongeveer 1500 rijders bij velomobiel.nl hebben 1100 mensen hun km-stand enigszins bijgehouden. Sommigen keurig tot nu, anderen maar tot 2014, 2017, enz. Dit zijn er ongeveer 33Miljoen. Stel dat die 400 toch ook gewoon gefietst hebben en dat die anderen ook niet in 2014 of 2017 zijn gestopt met fietsen, dan durf ik daar wel 45.000.000km van te maken.

      Bij Intercitybike staat maar 5,6M. Er zijn echter veel minder rijders die hun km-stand hebben bijgehouden. Er zijn sowieso ook veel minder DF-en verkocht. Van de 635 rijders hebben ongeveer 265 mensen hun stand bijgehouden. Van het toaal durf ik dus wel 10M te maken.

      Dan kom ik dus tot de grove schatting van 55.000.000km, dan komen daar nog eens alle kilometers bij van mensen die helemaal niet geregistreerd staan, mensen die de vm tweedehands gekocht hebben, enz, enz.

      Waarschijnlijk wordt het dan wel 66.666.666 kilometers. Mooi getal toch 😉

      Verwijderen
  4. Gewoon aan velomobiel.nl vragen of ze 'm iets willen opknappen en dan verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. quezzzt,

    Een velomobiel past gewoon niet bij jouw gestelde vervoerseisen of omstandigheden dat kan maar daarvoor hoef je een velomobiel niet zo af te branden.
    Er zijn vele velomobiel rijders die zeer tevreden probleemloos rondrijden.
    Wat gevaar betreft je kan niet elk risico afdekken. Ook in auto's zijn mensen omgekomen door voorwerpen die in hun gezicht terecht kwamen.
    Motorrijden zou volgens jouw inzicht ook niet mogelijk zijn nagenoeg onbeschermd
    met hoge snelheden aan het verkeer deelnemen.
    Je hebt wel een punt wat betreft fixatie op snelheid en daardoor plaats op de weg.
    Met name voor de rijders die zich met hun snelheid en gedrag niet aanpassen aan de omstandigheden.
    Voor wat betreft de investering de meeste velomobielen zien er na 6 jaar nog prima uit met alleen wat lichte gebruikssporen en bij goed onderhoud technisch ook in prima staat.
    Dan krijg je er meestal nog wel zo'n 3500,- a 4000,- euro voor en valt de afschrijving wel mee.
    Veel succes met je zoektocht naar jouw ideale vervoersmiddel en dat is niet hatelijk bedoelt hoor.





    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat Wim zegt. Klaarblijkelijk zal je verbaasd zijn wat je voor je Quest kan vangen. In NL of op https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?forums/velomobile.12/


    Mijn eerste 2 velomobielen, beide 2de hands, heb ik afgezien van upgrades, banden en poetsen nota bene met lichte winst verkocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wil hem wel van je overnemen en ophalen, stuur maar een mail naar peter@velomobielservice.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jouw angst dat de racekap en vizier je niet zouden beschermen tegen dwars over die weg liggende slagbomen of lantaarnpalen is totaal ongegrond. Ik heb meerdere rijders gehad die met een Quest zijn omgerold, sommigen 360 graden rond. Ook een rijders met een Quest XS die omgeslagen tegen een brugleuning is geknald.
    Geen van die rijders heeft ernstig letsel opgelopen.
 Verschillende rijders zeggen zelfs hun leven te danken te hebben aan de racekap.
    Zie hier een voorbeeld:
    https://wimschermer.blogspot.com/2020/09/ramp-met-slagboom-voorkomen.html

    Je angst is een ingebeelde angst. Dat maakt het niet niet minder angstig, maar is feitelijk niet op de werkelijkheid gebaseerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben ook een keer omgerold met Quest en tegen een stoeprand geschoven. Of ik mijn leven aan de kap te danken had weet ik niet, maar ik kon er wel onbeschadigd uit de Quest kruipen. En de kap was lelijk beschadigd en heeft me goed beschermd. (was wel een Sinnerkap, sorry Wim). Sinds ik een DF heb vind ik Questen wel een beetje fietsen waar je goed mee uit moet kijken. Windje in de rug en een bochtje naar links of rechts en hup daar ga je, met dat hoge zwaarte punt. Eerder accepteerde je dat, sinds ik de DF heb weet ik dat het anders kan (hoewel het daar ook een keertje mis ging, maar dat was echt eigen schuld)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vermoed dat Quezzzt niet meer op zijn eigen blog kijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik ben al een paar jaar gestopt met velobielen, het gemis is erg groot
    ik hoop dat u het genot ooit wel weer een keer terug krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jaren geleden wou ik ook mijn Quest weg doen omdat ik hem niet meer gebruikte voor ww verkeer. Mijn echtgenote raadde dat af en maar goed ook want ik heb er nog erg veel plezier van. De Quest is nu een jaar of 12 oud en rijdt heerlijk. Ik doe er alles zelf aan en ben pietje precies.
    Jeroen P.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jammer dat je angst laat regeren boven alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wel grappig: ik noem de aanschaf van een velomobiel juist een mijn beste investeringen ooit. (Nooit een onveilig gevoel gehad in de fiets). Sinds 2008 de auto aan de kant gezet voor woonwerkverkeer en alleen maar gaan fietsen (20km enkele reis). In totaal nu meer dan 90000 kilometer waarvan bijna 70000 met de Mango+ en de rest met de Raptobike of soms de 'gewone' fiets. Een keer een (eenzijdig) ongeval meegemaakt waarbij de fiets is gaan rollen. Een klein schrammetje op het voorhoofd was het enige letsel dat ik er aan overhield.
    De investering in de fiets is allang terugverdiend: met 1 op 15 was ik voor die 90000 kilometer ongeveer 6000 liter benzine kwijt geweest.......

    BeantwoordenVerwijderen