woensdag, december 15, 2021

Velomobiel veiligheids beugel...... zo moeilijk kan het toch niet zijn...

 

Zo ziet de veiligheids beugel van een raceauto modelletje er uit. 

De vorm van de kuip waar de rijder in zit, zijn (weerloos) uitstekende hoofd en de "smurfenmuts" achter het hoofd van de rijder doen sterk aan het model van een velomobiel denken. Dus waarom dan niet een soortgelijke oplossing ? 



Het hoofd van de Formule 1 rijder was ooit net zo onbeschermd tegen over de neus glijdende objecten ( ergens onder door schieten, of gekanteld tegen een paal of ander object aan glijden ) als dat van een velomobielrijder.....die bovendien geen intergraal helm draagt. 

 



En ziehier de sinpele veiligheids beugel. Die mist bij velomobielen. Zouden velomobielen dat wel hebben zou er veel minder waarschijnlijk een ongeval plaatsvinden met (zwaar) letsel aan het hoofd

Hoe moeilijk kan het zijn zo'n beugel te fabriceren van (schuimgevuld ) carbon voor een serieus velomobiel bedrijf  dat fietsvoertuigen ontwikkeld ? Wat zijn de echte bezwaren ? Gaat het echt om een aantal tiental grammen of een luttle paar km/u ? Wil je echt daarvoor hoofdletsel of zelfs hersenletsel riskeren ? En we weten hoe meer snelheid, des te ernstiger het letsel.

Maar velomobielen sneller maken lukt kennelijk wel...die gaan allang sneller dan onze botstructuur in het gelaat kan verdragen. Wat dat betreft is een paal in je gezicht met ~ 10 km/u waarschijnlijk al botbrekend. ( zoals je neus ) 

Het argument dat velomobielen fietsen zijn, en je op een fiets ook geen bescheming hoeft of kan hebben anders dan een (omval) helm gaat niet op : een velomobiel is overduidelijk meer een deels gesloten voertuig waar je niet zomaar uit kan of zelfs maar in kan wegduiken om je hoofd te beschermen, noch kan je lichaam en hoofd achterwaarts bewegen wat de klap minder hard zal doen aankomen. Sterker nog, de smurfenmuts zal werken als een aambeeld met je eigen en voertuig massa en je restsnelheid als potentiele energie die wordt omgezet in kinetische.

Een intergraal helm dragen zoals minder snelle bromfietsrijders verplicht zijn te doen is onpraktisch vanwege transpireren van de lichamelijk arbeid van ( snel) fietsen.

Geen enkele wegbeheerder kan rekening houden met een zeldzaam en ongereguleerd soort voertuig waarbij het onbeschermde hoofd van alles kan raken. Meer en meer velomobielen wagen zich ook al op de wegen bestemd voor gemotoriseerd verkeer. Dat zij daarbij onder de stalen balk van een oplegger kunnen schieten en daarbij met het gelaat daartegen aan slaan komt voor hen vast pas als een verrassing als dat plaatsvind.....En vlak natuurlijk e vele populaire SUV's niet uit......de bumpers en bodem van de mijne hebben een behoorlijke bodemvrijheid, genoeg om 50 cm water te doorwaden.

Daarom zijn het de fabrikanten van dat voertuig die verantwoordelijkheid dragen als het gevaar voor de inzittende oplevert.. En de bestuurder zelf uiteraard.

Ik las al een aantal argumenten dat erop neer komt dat men ook in de auto nooit een autogordel draagt en de airbags en ABS heeft uitgeschakeld.....toch ? Waarom zouden die bestaan als je je hele leven kunt rondrijden zonder wat voor een letsel dan ook ( ik zelf rij al 30+ jaar rond met auto's en vrachtauto's zonder aanrijdingen....toch draag ik mijn gordel wel, schakel mijn ABS niet uit en ook mijn airbag(s) niet...al was het maar omdat die voertuigen wel gereguleerd zijn, en je boetes kunt krijgen voor het in gevaar brengen van jezelf ( en anderen ) 

Daarom kan gesteld worden dat regels voornamelijk ontbreken omdat wetgevende overheden nauwelijks weten dat er zulke voertuigen bestaan. En ongevallen worden gemeld als (eenzijdig) fietsongeval. Is dat een vrijbrief niets te doen terwijl je dat makkelijk wel zou kunnen doen ? Ik vind van niet.

 



13 opmerkingen:

  1. Nou Arjan,

    Dan lijkt me het een goed idee als jij dit idee uitontwikkelt, en op de markt brengt. ik bestel alvast 1. kleur Zwart.

    Groet
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat je niet reageert op de reacties die onder je vorige bericht staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Arjan, Ik vermoed dat wij ligfietsers (en velomobilisten helemaal) een beetje aan het navelstaren zijn en dus bozig reageren als iemand onze speeltjes aanvalt.
    Een kap met vizier kan blijkbaar schelen, maar lang niet iedereen wil met kap rijden, soms om redenen van veilgheid (zicht).
    Het aantal ongelukken per gereden kilometer kan laag zijn, maar er zijn toch zeker serieuze ongelukken gebeurd. Dat moeten we niet ontkennen.
    Een 'halo' zoals die van de F1 zou toch best ontwikkeld kunnen worden als optie voor de meeste velomobielen. Het zal inderdaad niet heel veel hoeven schelen aan topsnelheid/gewicht en het kan zeker letsel voorkomen. Dat je dan zelf maar 'aan de slag moet' is natuurlijk een flauwe reactie. Velomobielbedrijven zat die dit veel beter kunnen maken en verkopen.
    Al met al vermoed ik dat je een veiligheids optie aandraagt die zeker ondersteuning mag krijgen door de fabrikanten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Velomobielen zijn zeer laag en zeer snel. Het is gemakkelijk andere weggebruikers gevaarlijk te verrassen met je snelle nadering of onverwachte voorrangs situatie. Een rijder moet het voertuigje zelf aandrijven en hoe licht gebouwd ook, opnieuw accelereren gaat traag en kost inspanning. Iedere rijder kent dus de perverse prikkel van vaart erin houden ondanks dat dat weleens riskant kan zijn.

      Een ongelukkige combinatie van factoren op infrastructuur die is ingericht op veel hogere en veel beter waarneembare rechtop fietsers die ook nog eens veel minder snel rijden. Dat zal meespelen waarom steeds meer velomobielen voor de autorijbaan kiezen waar ze in ieder geval beter zichtbaar zijn.

      Dat bovenstaande dan niet wordt vertaald in heel veel ongevallen zegt veel over de bestuurders die er in rijden. Dat zijn vaak ervaren bestuurders die hun speciale en dure voertuigje niet beschadigd willen hebben. De hoge prijs zorgt er ook voor dat de kopers vaker gemiddeld wat ouder zijn. En met gemiddeld ouder ook voorzichtiger.

      Maar die eigenschap(pen)van rijders kunnen ook tot gevolg hebben dat gevaarlijke kenmerken van de velomobiel niet goed worden onderkend. Zoals als het dan WEL misgaat, of er dan maatregelen zijn genomen die het letsel zal beperken.

      De automobiel industrie kom ook van ver : het was niet ongewoon gespiest te worden op de stuurkolom of je strottenhoofd te verbijzelen op het stuurwiel, mensen werden uit het voertuig geslingerd en overrold door het voertuig en op het dak terecht komen was ook vaak fataal. Ook had de meerderheid van bestuurders geen controle meer over de rijrichting bij in paniek remmen.

      Dat alles is aangepakt met voertuiggordels, kooiconstructies verwerkt in het chassis, ABS en airbags. En tegenwoordig nog veel meer.

      Een beugel voor het kwestbare gezicht van de velomobiel rijder zal in veel gevallen ernstig letsel omzetten in geen of lichter letsel. Daar is geen zinnig argument tegen in te brengen. Maar gezien wettellijke dwang ontbreekt moet het komen van verstand en besef dat als je in een situatie komt waar de beugel een wereld van verschil had gemaakt, die 3 km/u of 300 gram dat ernstige of zelfs fatale letsel waard was geweest...

      Waarom zou een fabrikant dat niet serieus nemen ? Onnodig ernstig letsel is een zeer serieuze zaak. Iets wat wellicht duidelijker word als er grotere aantallen van worden geleverd in de verenigde staten, die een andere cultuur hebben wat betreft aansprakelijkheid van fabrikanten....misschien moeten ze daar (ook) maar eens (beter) over nadenken.

      Verwijderen
  4. Ik weet dat de fabrikanten het veiligheidsaspect heel serieus neemt bv."rolbeugel"zal er sneller zijn dan we denken (denk aan de F1) maar als er geen input komt en er zal niet over gesproken worden dus blijf denken en er over schrijven .dan komt het goed
    Gr George

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had de integraalhelm al eens geopperd, daar zijn duidelijke bezwaren tegen te noemen (beslaan etc). Hoe sterk is zo'n American Football helm eigenlijk? Of een aangepaste/versterkte variant daarop.
    Ik kan me trouwens voorstellen dat je met een halo niet heel erg vlot meer in en uit je Velomobiel stapt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De uiteinden van de U scharnierend om een as door de smurfenmuts en met een makkelijk uittrekbare borgpin in de velomobiel die onder de poot van de beugel op een versterkt deel net voor het mangat rust....dat is niet heel moeilijk....die beugel klap je gewoon omhoog/achterover bij in/uitstappen.

      Wel een puntje is dat bij een onwelwording in de velomobiel omstanders of hulpverleners niet weten hoe ze de beugel wegkrijgen. Daarom is het misschien toch verstandig de fel rood of geel gekleurde borgpin buiten de velomobiel te hebben, desnoods nog met een pijl sticker die duidelijk maakt hoe je de beugel weg krijgt.

      Verwijderen
  6. Je zou je idee eens bij velomobileworld moeten droppen. info@velomobileworld.com Ik ben best benieuwd wat Jan er van zou vinden.
    Regelmatig beantwoord hij ook vragen op zijn youtube kanaal. Goed idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah ja. Marnix rijdt zo te zien met een integraalhelm.

    https://www.youtube.com/watch?v=S4_daSFI1Xw

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfs met een integraalhelm kun je nog een horizontale balk midden in je gezicht krijgen.

      Dat ben ik wel met Quezzzt eens. Dat voorkom je alleen met iets Halo-achtigs.

      De vraag is of dat rechtopstaande balkje van de Halo sterk genoeg is om een balk op te vangen als je er met 30km/u tegenaan rijdt? Ik vermoed eigenlijk van niet.

      Verwijderen
    2. Als je waar die poot van de beugel aan de velomobiel bevestigd is afdoende verstevigd, zeker wel.

      Mijn Quest is afgeleverd met een trekhaak aan de zijkant van de staart, destijds trok ik daar een zo nu en dan een kinderkar mee die met kind of boodschappen ( of beide ) toch ook wel naar de 30+ kg kon gaan. Die plek is keurig verstevigd ( veel dikkere wand daar ) zodat je geen gat in de velomobielwand trekt.

      Zo is het ook voor het deel dat trek kracht moet opvangen als er een paalt tegen dat pootje aan slaat. wat dat betreft is het beoogde gebied al flink stevig van zichzelf : het is zeer nabij de enorm sterke rand van het mangat.

      Overigens wordt bij een klap op de beugel ook de velomobiel in de veren gedrukt. Dat is wenselijk en wil je ook met de beugel doen en niet met je schedel of gelaat.

      Verwijderen
    3. Ik bedoelde eigenlijk niet de bevestigingsplek op/aan de vm.
      Ik bedoel echt het pootje zelf. Ik denk dat die gewoon doormidden knapt op het moment dat er een balk met 30km/u tegenaan knalt.

      Verwijderen