donderdag, juni 23, 2022

Waaaaaaat ???

Toch wel heel vaak kwam ik met de Quest achter ze te rijden en kreeg die stinkende uitlaatgassen diep in mijn ademwegen. Scooters.  Dan probeerde ik er zo snel mogelijk langs te gaan want uitlaatgas is potentieel schadelijk voor mijn lichaam en heel erg vies. En dat is al helemaal zo voor oudere 2-takt mengsmering exemplaren, die verbranden met opzet motorolie voor de smering van de motor. Op rechte stukken buiten de bebouwde kom is dat gemakklijk, een velomobeil is veel sneller. Maar binnen de bebouwde kom toch niet echt, het ontbreekt al snel aan acceleratie - en specifiek in Lelystad met de vele fietsbruggen - klimsnelheid. 

Als je dat allemaal leest denk je dat diegene toch al allerlaatste ooit zo'n ding zou gaan rijden....toch ?



Toch niet....

Ok, wat mankeert mij zo'n ding te kopen/rijden ? 

1) Er moesten 2 personen mee vervoerd kunnen worden en dat kan niet in een velomobiel

2) Vervoer moet vlot gaan - ik heb meer te doen dan kinderen naar en van school halen- dus klassiek fietsen valt af

3) Dit is veel goedkoper dan autorijden, de nu inmiddels oudere dochter reed ik in een 107, een boodschappen autootje, naar en van school

Nu zullen de milieu fanaten ( meestal vakantie vliegende hypocrieten die de atmosfeer vol laten spuiten met ultrafijnstof en klimaatopwarmede gassen door vliegtuigmotoren die zo groot zijn dat er tienduizenden scooter uitlaatjes voor nodig zijn dat te evenaren, dus kijk vooral in de spiegel ) schuim op de mond krijgen maar van een boodschappen auto ( nog wel als backup ) naar een 4 takt EURO 5 motortje die 1:40 l/km loopt is ook millieu winst......

Maar waarom geen e-scooter ?? Of speed pedelec ? Temeer omdat ik ook nog voor 4000 Wp aan zonnepanelen op mijn dak heb. Ik had volledig gratis kunnen tanken !!!

Nou daar komt de velomobiel toch nog om de hoek kijken : 

IK HEB GELEERD DOOR VELOMBIEL RIJDEN DAT STIL NADEREN MET FLINK SNELHEIDVERSCHIL HEEL GEVAARLIJK IS !!!!

De Quest draagt nog steeds de gerepareerde sporen van over de neus vliegende fietsers en schamp sporen van slingerende of zonder om kijkende of hand uitstekende afslaande sukkels op fietsen. 

Omdat ik het risico op botsen en daarnmee vallen met een kleine dochter achterop wil minimaliseren dus toch een lawaai en stank veroorzakende benzine scooter. Nu hoort iedereen dat ik nader. Wel zo veilig voor mij, mijn dochter en mijn omgeving. 

Naderende helmplicht maakt mij niets uit, ik heb toch geen haar dat in de war kan komen. Mijn dochtertje draagt er zowiezo een. In de regen blijft dan in ieder geval je hoofd droog.....dat is beter dan de Quest, die rammelende kap met gedwongen openstaand vizier is het nooit geworden. 

De Quest.....tja die stond al vele maanden in de tuin als een soort tehuis voor slakken en spinnen. Dan te bedenken dat ik er 6000 euro voor heb betaald ! Sportschool had de nood aan lichaamsbeweging door fietsen allang vervangen.  Ik had nog het idee hem een keer weer te gaan gebruiken - misschien uit nostalgie of besef dat ik nooit die 6000 euro eruit heb gehaald - maar ik denk dat dit wel de genadeslag is. Veel langzamer in de stad, zweten als een paard, hoofd laten natregenen en maar 1 persoons.....nah te onpraktisch. Wat dat betreft is 1700 euro voor zon fonkelnieuwe scooter ook een heel andere prijs...en nieuwe velomobielen kosten allang geen 6000 euro meer !

Ik was - niet heel veel rij uren maar toch nog jaren ermee gereden - een velomobielrijder maar nu iemand die nu uitlaatgas in jullie gezicht spuit. En eigenlijk alleen maar omdat e-voertuigen te stil zijn en dus teveel botsgevaar opleveren. Zo kan het lopen.....




















3 opmerkingen:

  1. Hallo Quezzzt,

    Daar sta ik wel even van te kijken! Ik begrijp je uitleg, maar had zelf toch een e-snorscooter gekozen, enkel en alleen om van die tweetaktstank af te zijn. Die uitlaatgassen zijn inderdaad heel ongezond. En dat meen ik, want toen vorig jaar mijn kettingzaag wat kuren kreeg, en ik het advies kreeg om aan een vervanger te gaan denken, heb ik me eens verdiept in batterij aangedreven kettingzagen, ook om van startproblemen en tweetakt uitlaatgassen af te zijn. Want tijdens het zagen sta je wel zelf je eigen uitstoot in te ademen........
    Lang verhaal kort: Ik kocht een Milwaukee 18 volt kettingzaag met 40 cm zaagblad, en dat had ik veel eerder moeten doen! Bevalt mij prima, geen startproblemen, heel stil als je stopt met zagen, geen uitlaatgassen en veel minder onderhoud. En met 3 batterijen heb ik nooit geen problemen om mijn aanhanger vol te krijgen...........

    Dus een e-scooter zou zeker mijn keuze zijn geweest, of een speed pedelec als je toch snel wilt gaan. Maar die snor gaat ook maar 25, dus een "gewone" e-bike had ook mogelijk geweest.
    Maar goed, ieder mag zijn eigen afweging en keuzes maken, dus je zal dat zeker weloverwogen gedaan hebben.
    En nee, ik ben geen schuimbekkende milieuactivist, gewoon een gek die nog steeds graag wat rondfietst........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O sorry, ik zie nu dat het snorretje een 4-takt euro 5 motortje heeft, dat is een andere zaak natuurlijk! Dan is je aankoop al een stuk meer te begrijpen!
    Geniet ervan, en trek je niets aan van wat anderen denken! (doe je toch wel niet denk ik....)
    Oh, en verkoop die Quest nou eens, dan kan een ander er plezier van hebben, je bent die fiets echt vlug kwijt als je ervan af wilt, maakt niet uit hoe het ding er bij staat, dat geld van dat scootertje heb je zo terug als je de fiets te koop zet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien toch maar even de titel van je blog aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen